Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Det er en annen måte å jobbe på enn før, for i telebransjen hadde vi flere ressurser å spille på, sier Hanne Løvstad, som har forlatt telebransjen etter over 20 år og begynt som markedsdirektør i Bellona. Foto: Javad Parsa
– Det er en annen måte å jobbe på enn før, for i telebransjen hadde vi flere ressurser å spille på, sier Hanne Løvstad, som har forlatt telebransjen etter over 20 år og begynt som markedsdirektør i Bellona. Foto: Javad Parsa les mer

Lederintervjuet

– Da jeg fikk denne jobben, ble 14-åringen min veldig bekymret for om det ville bli slutt på alle flyturer

Hanne Løvstad hoppet av en tung lederkarriere i telebransjen til fordel for en jobb som «gir mening på et dypere plan».

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Du var en profilert leder i telebransjen i en årrekke, men har nylig meldt overgang til Bellona. Hva er bakgrunnen for det?

– Gjennom mine 20 år i telebransjen har jeg vært med på en revolusjon som har ført til store samfunnsmessige endringer. Det har vært svært interessant, men å jobbe i miljøbransjen gir mening på et dypere plan. Klimaendringene i verden er enorme, og vi har aldri hatt så stort behov for endring som nå. Jeg ønsker å bidra til en mer bærekraftig fremtid, og dette er en jobb for både hodet og hjertet.

Sjefens cv

Navn: Hanne Løvstad

Stilling: Markeds- og kommunikasjonssjef i Miljøstiftelsen Bellona.

Født: 1965.

Familie: Gift med Tommy, har barna Malin (18) og Noel (14).

Utdannelse: Sivilingeniør i datateknikk på NTNU, markedsøkonomi på BI og lederstudier i Grønn Vekst på BI.

Lederkarriere: Lederstillinger i Telenor International, partnerdirektør i Network Norway, administrerende direktør i Lebara (MyCall), direktør i Tele2 Norge, direktør i Netcom Privat, teknologidirektør i Link Mobility Group.

Vis mer

– Men dere er en liten organisasjon med under 50 ansatte, hva gjør dere i ledelsen for at arbeidet deres skal monne?

– Vi kan ikke kan dra lasset alene, og derfor jobber vi tett sammen med myndigheter og næringsliv slik at vi sammen skal finne bærekraftige løsninger. Som for eksempel mer bruk av elektriske kjøretøy, gode løsninger for mer bærekraftig matproduksjon og rensing av co₂ fra industrien.

– Hvilke lederegenskaper er ekstra viktig i en organisasjon som Bellona?

– Det er viktig å stake ut en tydelig kurs, ha mot og beslutningsevne, men jeg må også tenke strategisk og langsiktig. Det er samtidig en annen måte å jobbe på enn før, for i telebransjen hadde vi flere ressurser å spille på. Nettopp derfor blir det ekstra viktig å bruke ressursene våre klokt, og engasjere oss i områder som gir størst mulig effekt for å nå klimamålene. Jeg har heldigvis en unik erfaring fra omstilling og innovasjon som jeg håper å dra nytte av.

– Hva gjør du som leder for å bevare engasjementet hos dine medarbeidere?

– Jeg er opptatt av å skape felles eierskap og bygge sterke team med riktig kompetanse. Så er det viktig å anerkjenne både enkeltprestasjoner og teamet, for min erfaring er at det skaper motivasjon og stolthet og er viktig for å bevare engasjementet.

– Hvilke miljømessige grep tar du selv i privatlivet ditt?

– Da jeg fikk denne jobben, ble 14-åringen min veldig bekymret for om det ville bli slutt på alle flyturer. Det gjør nok ikke det, men det blir helt sikkert færre flyturer og flere ferier på hytta på Sørlandet. Rett før jul var jeg på venninnetur til Stockholm, og da fikk jeg gjennomslag for å ta tog i stedet for fly, det ble faktisk veldig hyggelig. Ellers så handler det om å legge om kostholdet og få ned forbruket. 90 prosent av alle klær vi kjøper, transporteres i store båter over lange strekk, og det bør man være bevisst på.

– Mister du noen ganger troen på at innsatsen for miljøet nytter?

– Nei, og de unge er heldigvis mer miljøbevisste enn oss voksne. I Norge så har vi et godt utgangspunkt for å lykkes med den grønne revolusjonen. Vi har en historie som tidligmarked for ny teknologi og har skapt internasjonal virksomhet, som for eksempel Telenor. Vi har høy kompetanse, investeringsmidler og gode forutsetninger for ny industri drevet på ren kraft, men vi må sette fart for å omstille oss raskt og utvikle nye virksomheter og arbeidsplasser.(Vilkår)

Jobb og ledelse Telekom Arbeidsliv Bellona Hanne Løvstad Link Mobility Group Lederintervjuet
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.