- Det er naivt å tro at usikkerheten som er skapt av regjeringens jernbanereform og kommende konkurranseutsetting ikke har spilt en rolle. Usikkerheten gjelder flere enn lokomotivførerne. Det så jeg da jeg besøkte Norsk Jernbaneforbunds landsmøte denne uken, sier Jonas Gahr Støre.

Lokomotivførerne har krevd tariffesting av kompetansekrav til lokførere. Det vil ikke arbeidsgiversiden gå med på. Støre tror konkurranseutsettingen i jernbanereformen utløser usikkerhet om de faglige kravene til de som skal føre tog i Norge vil bli lavere.

Han understreker at en pågående konflikt er partenes ansvar, og vil ikke kommentere detaljer nærmere. Støre vil heller ikke gå inn på om statsråd Ketil Solvik-Olsen bør gripe inn i streiken som går inn i sin femte uke.

Gal reform

Men Ap-lederen gir altså samferdselsministerens jernbanereform vesentlig medansvar for konflikten. Arbeiderpartiet var imot regjeringens forslag om å fjerne fordeler for statlig eide selskaper og å "overføre oppgaver til private aktører etter konkurranse".

- Vi mener dette ikke er svaret på utfordringene jernbanen har. Solvik-Olsens linje med uttalt ambisjon om privatisering har ikke lykkes i Europa. Reformen virker uferdig, og når jeg går inn på Samferdselsdepartementets hjemmeside handler det mest om utleggene til de mange konsulentoppdragene, sier Støre.

Regjeringens melding "På rett spor - reform av jernbanesektoren" kom i mai 2015. Under stortingsbehandlingen sørget regjerings- og støttepartiene for flertall  for forslagene. Ap og Sp  sa nei til oppdeling med et jernbanedirektorat, et infrastrukturforetak  og  et flertall tjenester levert på kommersiell basis.   Ap mener tvert i mot at tettere samling enn i dag av togselskap og enheten med ansvar  for skinner og signaler er veien  å gå. Støre viser til jernbanesuksess i Sveits med slik modell, med store problemer i  f. eks. Storbritannia etter konkurranseutsetting. 

 

Avviser

Nestleder Jon-Even Nystad i Norsk Lokomotmannsforbund  vil ikke ha på seg at skrekk for kommende konkurranseutsetting er noen hovedårsak til konflikten.

- Konflikten hadde helt sikkert dukket opp uavhengig av jernbanereformen og kommende konkurranse. Men reformen har påskyndet en prosess der bedriftene har begynt å tenke i andre baner for å utfordre kompetansekravene på et tidligere tidspunkt, sier Nystad.

Han understreker at forbundet har påpekt  problemene med "hull i" forskriften om lokførernes kompetanse i halvannet år. 

- Dette kom på bordet før konkurranseutsettingen. Og vårt kompromissforslag tirsdag var en midlerdig avtale om kompetanse tilsvarende dagens frem til ny nasjonal standard er klar, sier Nystad.

- Altså ikke noen bekymring for at Deutsche Bahn  skal rykke inn og drive togstrekninger i Norge?

- Nei, med en normal, fornuftig opplæring - for eksempel som norsk jernbaneskole eller på tilsvarende nivå - er det uproblematisk.

Men vi må ha en nasjonal standard  forholde oss til, sier nestlederen.

- Og hva svarer du dem som nå kaller dere lokomotivførerne de nye heismontørene -  at dere egentlig kjemper for å beholde et monopol på jobbene?

- Vi kjemper ikke for å beholde et monopol. Da hadde vi ikke snakket om nivået på en utdannelse. Det kan ikke være den enkelte bedrift som avgjør dette.  Det blir som om du får en elektriker hjem,  hvor firmaet selv bestemmer at han er kompetent til å skifte sikringsskapet etter å ha skrudd litt på en kontakt, sier Jon-Even Nystad.

 

Les også: Her tar Trump fri fra valgkampen

«Bare noen få kroner igjen hver måned å leve for»  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.