Henrik Huseby fra Ski har drevet enkeltpersonforetaket PCKompaniet, som blant annet har reparert Iphone-telefoner, og drevet med utskiftning av ødelagte skjermer. Høyesterett mener hans importerte skjermer var et inngrep i Apples varemerke.

– Konklusjonen er at Husebys import av mobiltelefonskjermer, ulovlig påført Apples varemerke overstrøkne med tusj, er et varemerkeinngrep etter varemerkelovens paragraf fire førsteledd bokstav a, jf. bokstav c. Anken blir således forkastet, skriver retten i sin konklusjon onsdag.

– Det er beklagelig at vi ikke fikk medhold, og at Høyesterett tar feil på den måten de her har gjort, skriver Husebys advokat, Per Harald Gjerstad i en epost til DN.

Huseby må betale Apple

Det hele startet da norske tollere på flyplassen på Gardermoen i 2017 stanset en pakke fra Hongkong med 63 mobilskjermer. Skjermene hadde Apple-logo, strøket over med svart tusj. Tollerne handlet på ordre fra Oslo byfogd, der Apple hadde fått en såkalt midlertidig forføyning.

Apple ønsket at de konfiskerte skjermene skulle ødelegges. Det ville ikke Huseby. Saken ble derfor reist i Oslo tingrett november 2017, hvor Huseby vant. Apple anket saken videre til lagmannsretten, hvor selskapet vant over Huseby. Skjermreparatøren anket saken videre til Høyesterett.

Onsdag kom rettsavgjørelsen fra Høyesterett hvor de konkluderer med at Huseby skal betale 247.500 kroner til det amerikanske selskapet.

Apples advokat Anders Ervin Solberg ville ikke kommentere saken på nåværende tidspunkt. DN har ikke lykkes med å få tak i Apple Inc. Norway.

«Vareforfalskninger»

I retten la Apple frem påstander om at de importerte skjermene er vareforfalskninger ettersom logoen kun er tusjet over – noe de mener automatisk fører til at varemerket er brukt.

Huseby på sin side har ment at skjermene ikke har vært ulovlige kopier, men heller kompatible reservedeler ettersom logoene på de 63 skjermene ble fjernet med permanent tusj.

Høyesterett kommer frem til at Husebys importerte skjermer er et varemerkeinngrep fordi han har brukt varemerket uten samtykke fra Apple. Retten mener også at tildekkingen med tusj kan virke forvirrende med hensyn til produktets opphav.

– Hårreisende

Organisasjonen Restarters Norway som driver med reparasjon av elektronikk mener saken er hårreisende. Den peker på at den amerikanske elektronikkgigantens 20 autoriserte reparatører i Norge er for få og for dyre.

– Det er hårreisende at Apple har ført denne saken. Dette problemet har de skapt selv, mens reparatøren, forbrukeren og planeten blir stående igjen som taperne, skriver daglig leder i Restarters Norway, Kaja Juul Skarbø i en epost til DN.

Skarbø er ikke nådig i beskrivelsen av Apple.

– Når et av verdens største selskaper vinner mot en liten aktør for brudd på varemerkeloven, beveger vi oss i feil retning. Dette er kynisk spill fra Apple. De har selv skapt dette problemet, ved å ikke gjøre reservedeler tilgjengelig for alle reparatører. Uavhengige reparatører kan da kun velge mellom tredjeparts-deler som ikke er gode nok eller reparerte, originale deler.

Organisasjonen forteller at nordmenn kjøper og kaster mest elektronikk i verden og at folk ofte velger å kjøpe nye produkter fremfor å reparere fordi prisen på reparasjon hos Apple er dyrt.

– Det må bli enklere og billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt, men denne dommen bidrar til det motsatte. Det er hverken forbrukeren eller miljøet tjent med, skriver Skarbø. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.