Svein Halvard Nergård bestemte seg allerede på 90-tallet for at hans neste kjøretøy skulle være elektrisk, men med ett krav: Det skulle se ut som en vanlig bil.
Det tok en stund, og det var en Golf som ble it-konsulentens første elbil. Underveis holdt han oppkomlingen Tesla i sidesynet.
Da elbilselskapets lanserte sin noe rimeligere modell 3, satte Nergård seg på venteliste. Så fikk han tilbud om å prøvekjøre en dyrere modell S på en helgetur til Sverige.
– Da ble jeg frelst, sier Nergård.
Han innrømmer han ble revet med. Inkludert siste oppdateringer og full utstyrspakke endte prisen på 950.000 kroner. Men Nergård, som blant annet kjørte på langtur i Europa, var svært fornøyd i begynnelsen.
– Det var en veldig god bil, men jeg opplevde de samme problemene som mange Tesla-eiere, med dørhåndtakene, utette gummilister og glipper forskjellige steder. Det var også feil på bakluken, men det fikset de heldigvis. De første to årene var Tesla veldig på. Så kom disse andre problemene, sier Nergård.
Førersetet løsnet
I slutten av 2018 begynte førersetet på den da to år gamle bilen å løsne, slik at det kunne bevege seg frem og tilbake.
– Jeg har hatt mye problemer med fantombremsing. Når du ikke bremser selv, tar du ikke av med foten og all kraften går i setet. Da kjenner man det skikkelig. Det er et spørsmål om trafikksikkerhet. Dette er distraherende og går utover førerens konsentrasjon. Det føles ikke trygt å kjøre den bilen, sier Nergård.
Tesla forsøkte to ganger å feste det løse setet, men fant ikke noen permanent løsning. Nergård mener han har vært svært tålmodig. I 2019 kjørte han blant annet over 100 mil tur-retur til Trondheim for en avtale med verksted. Da han kom frem hadde ikke Tesla riktige deler likevel, forteller han.
I 2019 fikk han nok og reklamerte på bilen. Bilen ble satt på lager, og saken endte til slutt i Forbrukerklageutvalget. Her mente Tesla at det var uklart om det var samme feil som gjorde setet løst begge gangene de forsøkte å fikse det. Dermed var det heller ikke sikkert at de hadde fått flere sjanser til å utbedre problemet. Utvalget konkluderte mot Tesla:
«Det er ikke enighet om at det er unormal eller for mye bevegelse i setet. Innklagede (Tesla) mener det ikke er fremlagt noen mangel ved bilen, og at setet kan bli løst ved slitasje/normal bruk.»
Forbrukerklageutvalget tok ikke stilling til om problemet faktisk var trafikkfarlig, men bemerket:
«Feilen medfører uansett en ubehagelig kjøreopplevelse som ikke forventes ved kjøp av en bil til over 900.000.»
Kjøpet ble hevet, men Tesla svarte med å saksøke kunden.
– Spørsmål om rettssikkerhet
Tesla er blant de store bilmerkene i Norge, med 21.000 solgte biler og en omsetning på 12 milliarder kroner i fjor. DN har stilt elbilprodusenten flere spørsmål til denne saken, men har ikke fått svar.
Christian Reusch, partner i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, representerer Tesla i saken. Han henviser til selskapet.
Nergård mener Tesla strategisk spekulerer i å gjøre saken kostbar i tid og penger for ham.
– For oss forbrukere handler dette om rettssikkerhet. Det er ikke bare Tesla som oppfører seg sånn. Men når bilprodusentene stiller med dyre advokater og kanskje innleide eksperter, så skal det være avskrekkende. Det er aldri noen garantier i en rettssak, så man risikerer å bli idømt motpartens sakskostnader, sier den saksøkte kunden.
Det er NAF-advokaten Jens Christian Riege som har ført saken for Nergård. Han sier det er en kjent problemstilling fra flere merker, og mener forbrukerne havner i en skvis når de forsøker å reklamere på biler med feil:
– Forbrukerklageutvalget har høy kompetanse på dette området og leverer gode avgjørelser, men det tar dessverre altfor lang tid å få sakene behandlet. Her har det tatt to år. I mellomtiden blir bilen bare eldre.
I utvalget har partene ansvar for sine egne omkostninger uavhengig av utfall, slik at forbrukeren har kontroll på risikoen, påpeker han.
– Når den profesjonelle part, som Tesla i denne saken, benytter seg av et av de større advokatfirmaene kan regningen bli høy. Dette er noe mange forbrukere kjenner på, og som kan oppleves skummelt. En skal ikke se bort fra at noen aktører er bevisst på dette og at risikoen for en større advokatregning er et moment som kan brukes som et middel til å få forbruker til å være med på et forlik, sier Riege.
Han understreker at det ikke bare er Tesla av de store bilaktørene som har stevnet kunder i tilfeller der de taper i Forbrukerklageutvalget.
– Vår erfaring er at en del saker forlikes når de tas til tingretten, herunder en del saker hvor Tesla er involvert. Det er forskjellige grunner til dette, blant annet kan det være at man fra forhandler- og importørsiden ikke ønsker at det skal foreligge en dom for den aktuelle problemstillingen, sier NAF-advokaten.
Vil ha en dom i saken
Klienten hans er ikke den eneste Tesla-kunden som er saksøkt etter å ha fått bilkjøpet sitt hevet av Forbrukerklageutvalget. I februar skrev DN om Pål Jakob Aasen som fikk medhold etter årevis med feil på sin fabrikknye elbil, og ble saksøkt. Denne saken skulle egentlig opp i høst, men ble avgjort utenfor rettssalen.
– Tesla ga seg til slutt. Det ble et forlik på mine premisser, sier Aasen til DN nå.
En gruppe på 31 norske kunder er også dratt til tingretten, etter at de vant gjennom med erstatning for tregere lading i Forliksrådet.
Tesla-sjef Elon Musk har tidligere vært åpen om at det tidvis har vært mange feil på selskapets biler.
– Produksjon er et helvete, sa Musk i et intervju i fjor.
Musk har den siste tiden fått mest oppmerksomhet for sitt kostbare Twitter-oppkjøp, og støyen han har skapt den korte perioden han har fungert som sjef for plattformen. Nergård har ikke fulgt så nøye med på Musks siste krumspring, men er ellers interessert i både Tesla og elbiler. Han ville hatt større tålmodighet for en fersk aktør med fersk teknologi, dersom han opplevde at de tok problemene sine på alvor, sier han.
Da har it-konsulenten mye bedre erfaring med den elektriske Porschen han kjøpte da han satte Teslaen på lager og begynte den årelange krangelen.
– Det er feil med den nye bilen også, men Porsche tar dem på alvor, kommuniserer og gir god service. Da er det til å leve med, sier han.
Rettssaken er berammet til mai, men innen da skal partene i rettsforhandlinger. Nergård tror ikke Tesla vil kunne tilby ham noe akseptabelt forlik. Saken har prinsipielle sider som gjør at en full rettsbehandling vil være det beste alternativet, sier han.
– Jeg ønsker så klart å få kravet dekket, men jeg er også opptatt av rettssikkerheten her. Saker som dette bør jeg og andre slippe å oppleve. Jeg har ventet i fire år, og jeg kan vente i fire år til. Jeg anser det som best for meg, og andre forbrukere, at det kommer en dom i denne saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.