Å bli tiltalt for innsidehandel er ingen oppskrift på økonomisk suksess, fortalte tidligere markedsdirektør i Funcom, Morten Schjelle Larssen, i sin frie forklaring i Oslo tinghus torsdag.

-Sparepengene er brukt opp, men vi har fremdeles et boliglån på to millioner. Jeg har 100.000 Funcom-aksjer som jeg håper skal gå opp, sier han i kort introduksjon av seg selv og familien.

Han sier yrket hans nå er «tiltalt» etter at karrieren er lagt i grus og arbeidet med rettssaken har slukt hans to siste år. Tonen er lett, men temaet alvorlig. 

Forelesning

Hele torsdagen er satt av til Schjellum Larssens forklaring, som i form kunne inngått i et undervisningsopplegg om hvordan såkalte «hit-økonomier» i underholdningsbransjen fungerer. Dette er sentralt for Larsen, fordi han mener tiltalen legger en langt mer forutsigbar verden til grunn enn den han har levd i, særlig etter at internett og sosiale medier slo til for fullt.  

Schjelle Larssen er tiltalt for å ha solgt 25.000 aksjer 27. juni, dager før storspillet «The Secret World» ble lansert, mens Økokrim mener han burde visst at spillet lå dårligere an enn markedet hadde fått opplysninger om.

-Hadde lanseringen skjedd i 2002 hadde jeg hatt mer forståelse for begrunnelsen, men ikke i 2012, sier Schjellum Larssen.

Riktig i 2002

Han beskriver et marked der man satser på store gevinster med høy risiko, og overraskelser nærmest er normalen.

– Du vet ikke om det du lager blir en hit eller ikke på forhånd. Å vite det er ikke normalt i denne bransjen. Man håper og prøver å sammenligne, men du vet ikke, sier han.

 Han viser til at spillbransjen i en periode ble kontrollert av store selskaper som hadde rimelig god kontroll på salget så lenge de holdt seg til nye versjoner av spill som Fifa-serien, men at den kontrollen var blåst bort av nettet i 2012. Spill selges ikke lenger i kontrollerte butikk-kanaler, og brukernes reaksjoner sprer seg raskt, og kan avgjøre suksess eller katastrofe på en helt ny måte.

– Skillet i mitt hode er lansering. Før dette sitter du på masse ting du kan synse og tenke om, etterpå har du data. Jeg er tiltalt for å ha kjent til forhold, og eksersere opsjoner og selge aksjer, rett før vi lanserer spillet, før vi vet om det går bra. Det er merkelig for meg, sier han.

Ny verden med nett

Schjelle Larssen viser til hvordan ingen som jobbet på storspill som «World of Warcraft» hadde trodd det skulle bli en milliardindustri med 12 millioner abonnenter – eller at de skulle slå ut «EverQuest 2», som hadde en svært suksessfull forløper. Han viser også til overraskende suksesser, som «Angry Birds», «Minecraft» og «World of Tanks», samt flere overraskende nederlag.

Sentralt i tiltalen står forhåndsbestillinger, og Økokrim viser til en forventning om 250.000 forhåndssolgte. Dette mener Schjellum Larssen stammer fra et forslag til et heftig mål han satte året før lansering. Han mener dette tallet aldri ble lagt til grunn for arbeidet, og at de klarte de målene de faktisk bygget strategien på. Han mener dessuten forhåndsbestillinger i butikk er en dårlig indikator, blant annet fordi folk nå laster ned spillet over nettet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.