I fjor sommer saksøkte Helly Hansen luksusklesmerket Off-White, med krav om at de skulle slutte å bruke det hvite og svarte stripebåndet fordi det var forvirrende likt deres egen. Den 15. mars i år slo Off-White tilbake med sitt eget motsøksmål. Saken skal løses i det amerikanske rettssystemet.

Helly Hansen har brukt de omdiskuterte stripene siden 1978, og har patent på bruken av sitt stripebånd i USA fra 1985. Det har imidlertid Off-White også. Etter at de tok i bruk stripene i sin kolleksjon i 2013, lyktes de i å registrere sitt varemerke fire år senere.

Charles Harrison bekrefter søksmålet på vegne av Helly Hansen, som kommer med følgende uttalelse:

– Stripelogoen er et av Helly Hansens mest verdifulle trekk og et kvalitetsstempel på våre produkter. Off-White har kopiert dette varemerket og bruker det på en forvirrende lik måte. Helly Hansen er derfor nødt til å ta saken til den amerikanske retten for å beskytte våre varemerkerettigheter.

Frykter forvirring

Helly Hansen argumenterer for at logoene er forvekslingsvis like, noe som skaper en falsk sammenheng mellom de to klesmerkene og gir Off-White konkurransefordeler på det amerikanske markedet.

Dette avviser det amerikanske luksusmerket blankt. I sitt motsøksmål trekker de frem at de produserer moteklær, ikke turtøy, som selges på luksuriøse forretninger som Barneys, Bergdorf Goodman og Saks Fifth Avenue. De tilskriver blant annet suksessen bak klesmerket til grunnleggeren Virgil Ablohs kunstneriske ferdigheter, og at de har truffet en nerve hos et yngre publikum.

Videre trekker de frem at logoen kom inn i første kolleksjon allerede i 2013, og at de tross alt også har patent på sitt bruk av stripelogoen til alt fra vesker, sko og jakker.

Populær bakmann

Mannen bak merket Off-White er Virgil Abloh, som i fjor var på listen over verdens 100 mest innflytelsesrike i Times Magazine. Der ble han hyllet av den japanske kunstneren Takashi Murakami, som blant annet trakk frem at Abloh's bruk av striper og piler nok ikke vil gå av moten med det første.

Skjermdump fra Off-Whites nettbutikk, som viser et eksempel på den stripete logoen som det nå er uenighet om.
Skjermdump fra Off-Whites nettbutikk, som viser et eksempel på den stripete logoen som det nå er uenighet om.

Abloh har jobbet med store navn som Kanye West og Rihanna, og har blant annet brukt stripene som design på hamburgeremballasje under et samarbeid med McDonald's. Ifølge nettstedet Vox, skal Abloh ha uttalt at det tar ham stort sett ti minutter å utvikle nye ideer til design.

Høringene mellom de to klesmerkene er satt til 26. juli i Illinois, rett over et år etter at Helly Hansen først fremmet sitt krav. Dersom Helly Hansen skulle vinne, betyr det at Off-White og Abloh må gi avkall på logoen som tilskrives mye av merkets suksess.

Det har ikke lyktes DN å komme i kontakt med Off-White. I første versjon av denne saken stod det at Helly Hansen hadde tatt patent, og ikke registrert et varemerke. Det ble rettet opp i. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Gründeren bak klesmerket Off-White, Virgil Abloh, på lanseringen av deres høst- og vinterkolleksjon, februar i år. Til høyre for ham står modellsøstrene Gigi og Bella Hadid.
Gründeren bak klesmerket Off-White, Virgil Abloh, på lanseringen av deres høst- og vinterkolleksjon, februar i år. Til høyre for ham står modellsøstrene Gigi og Bella Hadid. (Foto: Thibault Camus/Scanpix)