Grunnleggeren av lastebilprodusenten Nikola, Trevor Milton, ble siktet for å ha kommet med uredelige uttalelser for å øke verdien av Nikolas aksjer mens han var styreleder og administrerende direktør. Han ble ​​fredag funnet skyldig i tre av fire tilfeller av bedrageri, ifølge CNBC.

Milton erklærte ikke straffskyld i henhold til bedrageritiltalen.

Nikola er en amerikansk el- og hydrogenbilprodusent fokusert på langtransport. Nikola har lovet å snu langtransport på hodet med et helt nytt utslippsfritt konsept bygget rundt hydrogenlastebiler. Disse er elektriske, men får strøm av en hydrogenbrenselcelle i stedet for et tungt batteri. Eneste utslipp fra forbrenningen er vann, ifølge Nikola.

– Lurt av løgnene hans

I rettssaken påsto påtalemyndigheten at Nikola-grunnleggeren hadde løyet om «nesten alle aspekter ved virksomheten» han grunnla i 2014 mens han ledet selskapet. Disse uredelige uttalelsene var ment å få investorene til å by opp prisen på Nikolas aksje, skriver CNBC.

– På bekostning av de uskyldige investorene som ble lurt av løgnene hans, ble han en milliardær praktisk talt over natten, sa assisterende statsadvokat Nicolas Roos i sin åpningserklæring i september.

Ifølge tiltalen påsto Nikola feilaktig å ha bygget sin egen revolusjonære lastebil, som i realiteten var et General Motors-produkt påklistret Nikolas logo.

Miltons advokat beskrev ham imidlertid som en visjonær som ble offer for overivrige aktorer.

Tiltalt i 2021

I juli 2021 ble Milton tiltalt for bedrageri av det amerikanske Finanstilsynet.

I forbindelse med tiltalen mente påtalemyndigheten at Milton måtte gi slipp på alle eiendeler som kan spores til det han har tjent på bedrageriet. Det vil trolig inkludere mer enn én milliard dollar, som han tjente da Nikola gikk på børs i juni 2020.

Lastebilprodusenten gikk på børs i USA sommeren 2020 gjennom en såkalt SPAC, eller special purpose acquisition company, og fikk enorm oppmerksomhet etter noteringen. Men det tok ikke lang tid før kursoppgangen forduftet, spesielt etter at Hindenburg Research publiserte en rapport som hevdet at selskapet var en svindel.

Rapporten førte til et ras i aksjekursen til Nikola og til slutt gikk Milton av som sjef for selskapet han grunnla i 2014. Siden da hadde 40-åringen rukket å ta selskapet på børs, samt profittere på en 500 prosent oppgang i løpet av det første halvåret i 2020. Etter rapporten stupte aksjen.

I etterkant av rapporten, ble det klart at både Det amerikanske justisdepartementet og Det amerikanske Finanstilsynet SEC (Securities and Exchange Committee) hadde bedt Nikola om å legge frem dokumenter knyttet til påstandene.

Inngikk forlik

I desember 2020 inngikk Nikola et forlik med SEC på 125 millioner dollar etter anklager om at selskapet forledet investorer.

SEC-tjenestepersoner uttalte i etterkant at de håpet at forliket ville være en advarsel til alle som håper å komme seg til det åpne markedet gjennom såkalte SPACs. På norsk kan det gjerne oversettes til et skallselskap, og fungerer slik at et allerede børsnotert, «tomt» selskap kjøpes opp av selskapet som egentlig vil på børs.

Endte samarbeid

Etter flere år med skandaler tilknyttet Nikola-gründeren, kom meldingen i august om at det norske hydrogenselskapet Nel hadde solgt sine 1,1 millioner aksjer i lastebilprodusenten.

– Før Nikola gikk på børs gjorde vi en industriell investering i selskapet. Og etter at selskapet har vært på børs en stund, har ikke aksjene lenger noen strategisk verdi, hverken for dem eller oss, sa finansdirektør Kjell Christian Bjørnsen i Nel til Finansavisen i august.

Det norske Oljefondet var også blant aksjonærene i Nikola. Fondet skal ha tapt over 170 millioner kroner på aksjefallet da tiltalen om svindel ble kjent i 2021, skriver NTB. Også Nel led større papirtap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.