I januar i år tok Økokrim ut tiltale mot den norske rederen Georg Eide for at han i 2017 skal ha bidratt til et forsøk på å smugle ut det gamle lasteskipet «Harrier» til strandhugging i Pakistan.

Strandhugging, også kalt «beaching», gjøres typisk på strender i Pakistan, Bangladesh og India. Metoden innebærer at skipene kjøres opp på strendene og tas fra hverandre av et stort antall arbeidere, ofte med svært dårlige sikkerhets- og miljøforhold. Skip som oppholder seg i norsk farvann kan ikke lovlig sendes til strandhugging i andre land uten at det er godkjent av miljømyndighetene, slik forurensningsloven krever.

Nå er Eide dømt i Sunnhordland tingrett til seks måneder fengsel.

NRK omtalte dommen først.

Les om skipet de ikke ble kvitt: – Vi vil bare ha skipet til helvete ut herfra magasinetPlus

– Første gang

Aktor i saken la ned påstand om at Eide skulle dømmes til fengsel i ni måneder, altså tre måneder mer enn hva dommen slo fast. Økokrim er imidlertid godt fornøyd med resultatet.

– Vi er fornøyde. Det er viktig å få domfellelse i denne typen saker. Så vidt jeg vet er dette første gang en norsk aktør er dømt i en beaching-sak som dette, sier konstituert statsadvokat Maria Bache Dahl hos Økokrim.

DN har vært i kontakt med Georg Eide. Han opplyser at han ikke har lest dommen og at han derfor ikke ønsker å kommentere saken.

Georg Eide, tidligere leder i shippingkonsernet Eide. Rederen er dømt i den såkalte Harrier-saken. Bildet er fra 2004.
Georg Eide, tidligere leder i shippingkonsernet Eide. Rederen er dømt i den såkalte Harrier-saken. Bildet er fra 2004. (Foto: Marit Hommedal/NTB)

Eides advokat Arild Dyngeland i Schjødt understreker at dette ikke var det ønskede utfallet.

– Det er jo ikke det resultatet vi mener er det rette, sier han.

– Kommer dere til å anke saken?

Det tror jeg at vi vil. Vi må sette oss ned og lese på begrunnelsen, men jeg regner med det.

Ikke i tvil om at Eide visste

Økokrim mente Eide visste at skipet skulle smugles til strandhugging i Pakistan, og at han la til rette for at skipet kunne legge fra kai uten de nødvendige tillatelsene i februar 2017. Lasteskipet, som tidligere het «Tide Carrier» og var eid av et selskap i Eide-gruppen, ble solgt sommeren 2015 til utenlandske eiere.

I Norge begynte etterforskningen mot «Harrier» etter at skipet fikk motorhavari i et uvær utenfor Jæren i februar 2017. Da norske myndigheter ankom skipet for en kontroll, fikk det sterk mistanke om at skipet var på vei til å bli smuglet ut til ulovlig skipshugging på stranden Gadani i Pakistan – noe de involverte har avvist. Mannskapet om bord på skipet ga ifølge et vedtak fra Miljødirektoratet åpent uttrykk for at godkjennelsespapirer om bord var fingerte, kun laget for å unngå negativ oppmerksomhet.

I dommen slår tingretten fast at den «ikke er [er] i tvil om at den tiltalte i det minste holdt det for overveiende sannsynlig» at skipet skulle skrapes.

Inndragning av to millioner

I tillegg til Eide selv, var hans heleide selskap Eide Marine Eiendom as tiltalt, og aktoratet la ned påstand om inndragning av utbytte på tre millioner kroner. Dommeren kom frem til at selskapet må betale to millioner kroner, i tillegg til at Eide må betale saksomkostninger på 10.000 kroner.

Som eier av Eide Marine-gruppen var Eide lenge en tungvekter innen oljeservice. På 2000-tallet bygget han opp et konsern fra den lille vestlandsbygden Høylandsbygd nordøst for Haugesund, med en rekke ulike tjenesteskip og løftekraner til havs til vedlikehold av oljebrønner og plattformer.

Senest i 2015 sto Eide oppført med anslagsvis 800 millioner kroner på Kapitals liste over landets 400 rikeste. Så kom oljenedturen, som traff Eide-gruppen hardt. Høsten 2016 gikk flere av selskapene i gruppen konkurs.

I fjorårets skattelister sto Eide oppført med en formue på 14,5 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.