Resultatutviklingen til elektronikkjeden Power ble et steg i feil retning i fjor for de to store eierne XXL-gründer Øivind Tidemandsen og Wilhelmsen-familien.

I fjor økte underskuddet med 180 millioner kroner og endte på nærmere 300 millioner i underskudd i fjor. Konsernet har gått med underskudd sammenhengende siden 2009 og har balansert på randen av konkurs.

I fjor besluttet kjeden å forkaste det tradisjonsrike Expert-navnet til fordel for Power også i Norge. Dette valget kostet alene 100 millioner kroner.

– Vi skulle selvsagt helst gått med overskudd, men vi ser en effekt av nytt navn og har stor suksess med Power. Vi er happy med situasjonen, sier Power-sjef Ronny Blomseth.

Power-konsernet topplinjen med 25 prosent, tilsvarende to milliarder kroner, i fjor.

– Vi har gjort en ekstrem opprydning, sier Power-sjefen.

Han vedgår likevel at lønnsomhetsplanen har tatt lengre tid enn forutsatt etter at Tidemandsen kom inn i 2012.

Åpningen av syv nye Power-varehus i Danmark og ni i Finland til 80 millioner kroner trekkes frem som de viktigste årsakene til økningen i underskuddet.

Kostbar priskrig

Under reetableringen av kjeden, har Power vært i priskrig med bransjeleder Elkjøp og mange nettaktører.

Øivind Tidemandsen legger ikke skjul på at det har vært press på marginer.

– Vi har måttet selge med lave marginer for å ta markedsandeler, sier Tidemandsen som eier 45 prosent av Power-aksjene gjennom sine selskaper.

Tidemandsen angrer ikke på den offensive strategien for å gjenreise kjeden.

– Det har vært viktig å bygge en betydelig aktør som får oppmerksomhet og gode betingelser fra leverandørene. Derfor har vi prioritert å vokse.

Til tross for de store tapene mener Øivind Tidemandsen at den underliggende driften er i klar bedring.

– Jeg er veldig fornøyd med omsetningsutviklingen. Vi har foreløpig ikke nådd en kritisk masse av butikker i Danmark gjennom nyetableringer. I tillegg ble syv av butikkene startet opp i fjor, og det bærer fjorårstallene preg av, sier Tidemandsen.

Spleiselag med DNB

Bruken av nye prissammenligningstjenester som Google og Prisjakt har ikke bare gjort prisene i bransjen mer gjennomsiktige, men har også endret kundenes kjøpsprosess.

– Den store utfordringen har vært at mens Expert og Power har endret virksomheten, så har markedet endret seg raskere enn noen gang, sier Blomseth.

– Gjør underskuddene at dere angrer på den prisaggressive linjen?

– Vi mener at prisnivået er det som skal til for å lansere skikkelig.

Han mener tall fra Prisjakt viser at Power satte ned prisene med seks prosent i snitt etter lanseringen av Power og har rollen som prispresseren. Elkjøp har derimot fremlagt en oversikt som viser at de er 3,5 prosent billigere enn Power i perioden fra mars til september i snitt.

I det norske markedet, som er kjedens mest lønnsomme, økte Power salget med 750 millioner i fjor.

– Nytt merkenavn gjør at de lave prisene fremstår som mer troverdig. Vi har fått flere kunder med nytt navn, sier Blomseth.

DN har tidligere fortalt at eierne og bankforbindelsen DNB på tampen av fjoråret inngikk et nytt spleiselag til 400 millioner som skulle sikre kjeden vekstmuskler. Tidemandsen mener tonen med banken er bra.

– Da vi gikk inn i Expert i 2012 var det etter invitasjon fra banken. De ville ha inn en eier med retailerfaring. Alle parter var klar over at prosjektet ville kreve tid og penger. Slik sett har vi en omforent og stilltiende avtale, sier Tidemandsen.

For å holde hjulene i gang har Tidemadsen-selskapet Dolphin management gitt internlån på 128 millioner til selskapet som eier Power. Tidemandsen ser ikke bort fra at det kan bli nødvendig å skyte inn mer kapital.

Power-sjefen føler seg trygg på at han har eierne og DNB i ryggen.

– Eiere og bank ser dette som en langsiktig investering, og for oss er de en fantastisk støtte. Med det nye navnet er det mulig å skape vekst fremover.

I løpet av noen måneder er Elkjøps søsterkjede Lefdal avviklet. Det samme er Spaceworld/Soundgarden.

Også Elkjøp i Norge fikk merke lønnsomhet i regnskapsåret 2016/2017. I forrige regnskapsår steg derimot driftsresultatet til Elkjøp Norge igjen fra 77 til 197 millioner kroner får DN opplyst.

Hvileskjær i Danmark

I Danmark har Power tatt en fot i bakken ved opptrappingsplanen for nye butikker er satt på pause i år.

– Vi er fortsatt i en oppbyggingsfase med 12 butikker i Danmark, men det burde vært 20 butikker. Den kritiske massen av butikker der er ikke langt unna. Jeg er overbevist om at det er mulig å tjene penger i Danmark, og vi har allerede skapt texas og omsetning, sier Blomseth.

I 2012 valgte Expert å trekke seg ut av Sverige. Kjeden har i flere år hatt planer om å gjøre comeback i Sverige.

– Vi skal til Sverige. Det kommer når resultatene tilsier det.

I fjor ble Power koblet til et oppkjøp av de svenske Mediamarkt-butikkene som i flere år har vært en underskuddsportefølje.

– Interessen var reell, men vi ble ikke enige om prisen, sier Blomseth.

Duell på Lørenskog

I løpet av høsten flytter Power fra sin base på Gjelleråsen og inn i Elkjøps tidligere hovedkontor på Lørenskog. Da er det ikke noe igjen av det gamle fra Expert, ifølge Blomseth.

Her kommer Power også med et nytt varehus på 2500 kvadrat som blir liggende side om side med Elkjøps Megastore.

Både Øivind Tidemandsen og Ronny Blomseth har en fortid hos den klare markedslederen Elkjøp. Tidemandsen solgte seg ut med solid gevinst som ble reinvestert i XXL og Expert/Power, mens Blomseth var Elkjøp-sjef som for fire år siden hoppet over til den lille yppige konkurrenten.

– Er du fristet til å gi deg nå som ikke alt går etter planen?

– Nei, nei, svarer Blomseth.

– Jeg liker å ha noe ekstra å strekke seg etter. I Elkjøp opplevde jeg det samme hvert år, mens her har jeg store utfordringer. Utfordringene var større enn jeg trodde.(Vilkår)

– Jeg vil vise at jeg har guts, selv om jeg kommer fra en slik familie
Katharina Andresen skal ta familiebedriften Ferd videre, men ønsker ikke å bli satt i bås som en arving.
02:06
Publisert: