Da artisten Trine Rein rundt juletider i fjor la ut på en 32 konserter lang turné, planla hun en reklamekampanje gjennom lokalaviskonsernet Amedia.
Men ved en feil kom annonsene aldri på trykk. Rein saksøker nå Amedias reklameavdeling gjennom sitt heleide plateselskap, Joy Music. Artisten mener resultatet av feilen ble langt dårligere besøkte konserter enn tidligere år.
Amedia mener derimot det er Reins feil at annonsene ikke kom på trykk.
– Fra vår side handler dette om at det er gitt et tilbud på en annonsekampanje, men at tilbudet aldri ble bekreftet i form av en bestilling, sier direktør for samfunnskontakt Stig Finslo i Amedia.
– Dere avviser erstatningsansvar?
– Ja.
Var i dialog
Rein ønsker ikke å uttale seg i saken, men konfrontert med at Amedia mener det er hennes egen skyld at annonsene ikke kom på trykk, svarer hun i en sms:
– Jeg kan bare vise til tidligere uttalelser av konserndirektør Victoria Schultz da dette kom for en dag mot slutten av fjorårets juleturné, hvor hun innrømmer feil og en gjennomgang av egne rutiner.
Schultz, som er konserndirektør for salg og marked i Amedia, uttalte i januar blant annet:
– Bestillingen har ikke blitt lagt inn i våre systemer, selv om annonsene har vært bestilt.
Og:
– Vi skal gå gjennom alle våre rutiner for å sørge for at noe slikt ikke skjer igjen.
Nå har Amedia moderert standpunktet sitt på hvorvidt bestillingen faktisk fant sted.
– De (Reins plateselskap, journ.anm.) mener å ha bestilt en annonse. Vi mener å ikke ha fått en bekreftet bestilling på en annonse, sier Finslo i Amedia.
Angriper Amedias forklaring
Reins advokat, partner Curt A. Lier i Barneadvokatene, avviser det som nå er Amedias forklaring.
– Det er ikke riktig, sier Lier.
Han mener Amedia på det tidspunktet ikke opererte med ordrebekreftelser. Han forteller at det var omfattende mailkommunikasjon mellom Rein og Amedia, og at Rein på et tidspunkt svarte «den går vi for» til et kampanjetilbud.
– Det ble sagt helt tydelig. Og når det er så mye penger, så har det formodningen mot seg at man ikke forsikrer seg om hvorvidt man skal ha kampanjen eller ikke. Var det uklart, regner jeg med at Amedia ville hatt interesse av å avklare det,sier Lier.
Anslo tapet til over millionen
Juleturneer er en svært lukrativ inntektskilde for et kobbel av norske artister, som til sammen spiller flere hundre konserter i høytiden.
Partene vil ikke si hvor stort erstatningskravet er, men Rein har tidligere anslått tapet sitt til over én million kroner.
Til konserten 14. desember i fjor i Løken kirke i Akershus kom det kun 70 publikummere. Rein uttalte i etterkant til Smaalenenes Avis at det dårlige besøket skyldtes de manglende annonsene.
– Annonsene kom aldri på trykk. Det var en blemme fra Amedia, ikke Smaalenenes Avis. Dermed er det mange av de vi normalt ville nådd ut til som ikke vet at jeg har vært på turné i det hele tatt. Normalt har vi hatt fulle kirker nesten overalt tidligere. Vi har regnet litt på det, og mener at vi har tapt over én million kroner på denne glippen. Det er ikke noe vi tar ut av løse luften, men sammenligner med salget vi har hatt de aktuelle stedene før, sa Rein til lokalavisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.