Tidligere i år skiftet det statlige NSB navn til Vy i en prosess som vil koste opp mot 280 millioner kroner. Det har skapt rabalder på flere områder. Det var nemlig noen som allerede hadde tenkt på å kalle seg Vy.

Tidligere i høst ble det klart at det lille kommunikasjonsbyrået Vy Communication har gått til sak mot toggiganten for krenkelse av selskapets varemerke og krever erstatning. Det har imidlertid ikke vært kjent hvor mye skade kommunikasjonsbyrået mener NSB har påført dem.

I det ferske sluttinnlegget til Oslo tingrett argumenterer kommunikasjonsbyrået for at de skal ha en erstatning på opptil 14 millioner kroner fra Vygruppen. Vy communications mener at NSB/Vygruppen var klar over at deres selskap bar Vy-navnet, men aldri tok kontakt for å avklare situasjonen.

«Vygruppen er ett av de mest kjente selskapene i Norge. Når dette lanserer varemerket og foretaksnavnet Vy med omfattende markedsføring og mediedekning, vil andre aktører med samme varemerke og navn i løpet av kort tid bli fortrengt,» skriver selskapet i sitt sluttinnlegg.

Vy Communication hadde i fjor en omsetning på i underkant av 25 millioner kroner, og endte med resultat før skatt på 4,3 millioner kroner. Dermed ville en erstatning på 14 millioner kroner tilsvart mer en tre ganger så mye som de satt igjen med i 2018.

«Merker det i hverdagen»

DN har vært i kontakt med advokat Christian Henrik Prahl Reusch, som representerer det lille kommunikasjonsbyrået. Han henviser videre til styreleder i Vy Comunications eierselskap EXP Group, Anders Haakon Lier.

Styrelederen er ordknapp om hvordan de har kommet frem til erstatningssummen.

– Det har jeg ikke lyst til å kommentere akkurat. Det vil bli belyst i retten, sier Lier.

Han sier imidlertid at saken har påvirket selskapet og at «de merker det» i hverdagen.

– Har dere tenkt på å bytte navn?

– Vi får se hva utfallet av rettssaken blir først.

Vil ikke betale

Vygruppen på sin side nekter å betale noen form for erstatning. De mener at det ikke er noen fare for forveksling da selskapet ikke bruker Vy som kjennetegn «for varer eller tjenester av samme eller lignende slag» som det lille kommunikasjonsbyrået.

Toggiganten mener også at de ikke gjorde noe galt da de ikke informerte om navnebytte.

«Markedsføringsloven § 25 medfører ingen plikt for Vygruppen til å varsle VyCom om navneendring,» står det i sluttinnlegget.

De mener derfor at de må gis medhold og at Vy Communication må betale deres saksomkostninger. Vygruppen ønsker ikke å kommentere saken. Det gjør heller ikke Hanna Beyer Olaussen som representerer selskapet i retten.

Skaper forvirring

Da søksmålet ble kjent sa imidlertid Reusch at navneskiftet til Nsb setter Vy communications i en uheldig situasjon.

– Vy har kommet i en svært vanskelig situasjon når den store virksomheten NSB har skiftet navn til det samme som dem. Det gjør det krevende for min klient å drive under samme navn som tidligere. De er kommet i en svært lei skvis påført av et stort statlig selskap, sa Reusch.

Reusch kunne fortelle at navnebyttet har skapt forvirring for kundene.

– Vy har tydelig opplevd hvordan navneskiftet forvirrer kunder og potensielle kunder. Vi mottar telefoner og eposter fra folk som tror de kontakter NSB/Vy, sa han.

Saken starter etter planen 10. desember og varer i tre dager.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

NSB ble til Vy i mars. Passasjer: – Ny, var det ikke det?
NSB gjennomfører navneendring til Vy.
02:10
Publisert: