-Jeg har alltid hatt lyst til å starte noe eget. Finanskarrieren har hele tiden vært ment som et springbrett til noe annet.

Det er formiddag. På handelshøyskolen INSEAD utenfor Paris går Anders Wilhelmsen (27) med raske skritt over campusen med mobiltelefonen i hånden. Han har hektiske dager. I tillegg til å fullføre en Master of Business Administration (MBA) ved den franske eliteskolen skal han erobre det britiske kaffemarkedet med bedriften Black Sheep Coffee. Det er snart ett år siden han sluttet i finansjobben for å satse på kaffemarkedet.

– Selv om det er skummelt å si fra seg en ettertraktet jobb, har jeg ikke angret et sekund. Livet er for kort til å bli værende i stillinger man ikke finner hundre prosent tilfredsstillende, sier han.

Les også på DN.no nå:

Vil nekte nye naboer vei

Lobbyistene fra helvete  

Krevende oppstart

Anders Wilhelmsen er sønn av skipsreder Anders C. Wilhelmsen. Sammen med tre søsken er han medeier i holdingselskapet Watrium, som forvalter store verdier innen offshore, cruise, eiendom og shipping. Wilhelmsen Jr. understreker at Black Sheep Coffee drives helt på siden av den øvrige familiebedriften. For å finansiere oppstarten har kompisene både brukt sparepenger og tatt opp et privat lån som dekker husleie og mat i ett år.

– Vi jobber knallhardt for å klare oss i en krevende oppstartsfase, sier han.

Gründerhverdag

Wilhelmsen er ikke alene om å ville prøve seg som gründer. Hodejegerfirmaer får en strøm av henvendelser fra folk fra investeringsbanker som vil skifte jobb.

– Etter å ha sikret seg noen års erfaring fra internships og juniorstillinger i investeringsbankene på Wall Street og i London City, vil mange videre. De er lei av det konstante stressnivået, og orker ikke jobbe døgnet rundt, sier hodejeger Per Andre Marum i Panamera.

Marum mener personer med bakgrunn fra finansbransjen har gode forutsetninger for å lykkes på egen hånd.

– De er kompetente konkurransedrevne og er vant til å jobbe hardt. I tillegg sitter de på god kjennskap til markedet og er vant til å forhandle frem avtaler, sier han.

SATSER I LONDON. Inne i flaggskipbutikken til Urban Outfitters på Oxford street i London har Eirik Holth solgt kaffen til Black Sheep Coffee i hele sommer.
SATSER I LONDON. Inne i flaggskipbutikken til Urban Outfitters på Oxford street i London har Eirik Holth solgt kaffen til Black Sheep Coffee i hele sommer. (Foto: Jeff Gilbert)

Les også på DN.no:

Vil nekte nye naboer vei

Lobbyistene fra helvete  

Kaffeglade studenter

Historien om Black Sheep Coffee starter i Skottland, hvor Wilhelmsen studerte finans ved University of St Andrews. På skolen møtte han Eirik Holth (27) fra Sandefjord, Gabe Shohet (27) fra Sveits og Max Dubiel (29) fra Tyskland. Kompisene bodde i kollektiv og begynte å diskutere mulighetene for å starte noe sammen. Etter studiene fikk de jobb i finansinstitusjoner i London, Milano og New York. Wilhelmsen arbeidet som aksjemegler i investeringsbanken Morgan Stanley i finansdistriktet City i London, mens Holth jobbet for den australske investeringsbanken Macquarie Group i New York. Etter å ha sikret seg tre års erfaring bestemte kompisene seg for å realisere planene.

– Vi hadde mange forskjellige ideer og tok et valg basert på tre kriterier. Vi ville jobbe med et prosjekt vi syntes var spennende, som krevde relativt lav startkapital og som hadde god forventet avkastning. I tillegg er vi er alle lidenskapelige kaffedrikkere og så vekstmuligheter i kaffemarkedet, sier Eirik Holth.

Han plasserer kaffeposer med brent kaffe i hyllene i den trendy kleskjeden Urban Outfitters på Oxford Street i London. Bak ham står turister på handletur i kø for å kjøpe kaffe. I hele sommer har Black Sheep hatt en midlertidig kafé i klesbutikken. I tillegg har gründerne en rekke restauranter og luksushoteller på kundelisten. Ved siden av å brenne sin egen kaffe, driver de distribusjon av kaffemaskiner og utstyr og opplæring av baristaer.

– Merkevaren Black Sheep henspiller på vårt ønske om å utfordre kaffeetablissementet. Slagordet er «Leave the herd behind» og sier noe om viktigheten av å gå motstrøms. Derfor har vi lagt krefter i å utvikle et konsept som skiller seg fra andre på markedet, sier Holth.

– Vi har satset på nye kaffeplanter som utfordrer de uskrevne reglene i spesialkaffeverdenen.

På pengejakt

Holth mener det er en fordel å starte i London, hvor gründermiljøet er stort. Britiske myndigheter gir investorer som satser på bedrifter i oppstartfasen skattelette, og tilgangen på forretningsengler og venturekapital er gode.

– Det har gått bedre økonomisk enn forventet, sier Holth

Selskapet har i dag ti baristaer på lønningslisten og har planer om å åpne sin første kafé i Camden i løpet av høsten. For å dekke utgiftene til interiør har de startet en pengeinnsamling via gründernettsiden kickstarter.

–Det var en ganske brutal endring i livsstil fra den ene dagen til den neste, fra private equity i New York til null lønn, sier Holth.

Han mener erfaringene fra finans har vært avgjørende i oppstartfasen:

–Vi er vant til å jobbe til vi stuper. Når vi jobber for oss selv, er det enda mer motiverende å gi jernet.

Les også på DN.no:

Vil nekte nye naboer vei

Lobbyistene fra helvete  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.