Hans Erik Jacobsen i First Securities er en av få analytikere som følger Norwegian tett.

Han er ikke overrasket over at det som begynte som en utforder til SAS er blitt både bank og mobilselskap.

Nøkkelordet er kundebasen Norwegian har bygget opp ved hjelp av lave flypriser og stadig nye destinasjoner.

- Vi synes det er fornuftig at de bruker kundebasen de har til å utvikle nye områder. Dette er en del av strategien til selskapet, sier Jacobsen til DN.no.

 

Call Norwegian vil være et internett-basert mobilselskap og vil rette seg mot Norwegians eksisterende kunder.

Planen er å tilby mobiltelefoni og trådløst nett også på flyene og flyplasser.

Har det som skal til
Jacobsen har tro på at Norwegian vil lykkes med sin paraply-strategi, til tross for at de beveger seg inn i tøffe markeder.

- Konkurransen er hard i disse markedene, men mye av det som skal til for å lykkes er allerede på plass i Norwegian, sier Jacobsen, og viser til at Norwegian har en stor kundebase, en velfungerende nettside som mange er vant til, og et fordelsprogram som kan gi dem et fortrinn i flere bransjer .

Bonusprogrammet heter "Norwegian Reward", og ved bruk av kredittkortet knyttet til Norwegian Reward vil det bli gitt såkalte CashPoints, poeng som kan brukes ved kjøp av flyreiser.

Les: Slik blir Norwegians bonusprogram

- Grunnen til at vi gjør dette er den sterke internettandelen vi har. Hele 80.000 kunder er innom nettsiden vår hver dag, og det åpner mulighetene for kryssalg. Det ville ikke vært mulig uten, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til Dagensit.no.

Lave mobilpriser
Også for mobilkundene kan Norwegians strategi være gode nyheter, mener Jacobsen.

- Norwegian vil sannsynligvis kunne tilby mobiltjenester til en svært lav pris, sier han.

Han tror også at Norwegian vil tiltrekke seg nye kunder gjennom sitt fordelsprogram, sier Jacobsen.

Ikke slutt med dette
Selv om Norwegian på kort tid har startet både bank og mobilselskap, tror Jacobsen det er mer i vente.

- Vi tror Norwegian vil utvikle flere produkter, på et senere tidspunkt, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.