Vi er inne i høysesongen for utdeling av karakterer og vitnesbyrd til landets håpefulle elever og studenter. De har fått målt sitt kunnskapsnivå, kvalifiserer seg forhåpentligvis til det de har søkt på, og den lyse fine tiden kan for alvor begynne.

Hvorfor ikke gjøre det samme i arbeidslivet? Sjefene kunne jo benytte de obligatoriske sommerfestene til å gjennomføre en høytidelig seremoni der ansatte i fineste skrud ropes opp på podiet, bukker og neier pent og tar imot en firer i produktivitet, en toer i omgjengelighet og en treer i lojalitet til bedriftens verdier?

Utdeling av karakterkort til de ansatte ville uten tvil dra ned noe av gemyttligheten på sommerfestene. Men ville det føre til skjerpings på jobben? Neppe.

Det forhindrer ikke at karakterkort på jobben blir stadig mer populært, og ikke bare i privat sektor som tradisjonelt har elsket Amerika.

Utdeling av karakterkort til de ansatte ville uten tvil dra ned noe av gemyttligheten på sommerfestene. Men ville det føre til skjerpings på jobben? Neppe

Nylig kom det frem at 123 Oslo-rektorer blir vurdert av sin arbeidsgiver på en skala fra én til fem. Karakteren inngår i et evalueringssystem som består blant annet av årlige ledersamtaler og oppdatering av «lederkontrakter» mellom rektorene og skolesjefen i Oslo kommune.

Ikke bare er det høyst problematisk at offentligheten får innsyn i kontrakter basert på samtaler rektorene har regnet med var fortrolige medarbeidersamtaler. I tillegg holder utdanningsetaten seg med en skala der det nærmest er umulig å gjøre det bra.

Hver tredje rektor ender også på karakteren to. I Utdanningsetaten betyr imidlertid en toer «fremgang, men fastsatt mål ikke nådd». Hvis du har fremgang OG når målene dine blir du belønnet med en middelmådig treer. Kun én rektor oppnår ifølge Aftenposten karakteren fem som innebærer «betydelig fremgang, betydelig over fastsatt mål.»

Utdanningsetaten forklarer til avisen at den høye andelen toere og treere blant rektorene skyldes at kommunen har høye ambisjoner. Hvor har Utdanningsetaten det fra at det er lurt å dele ut dårlige karakterer hvis du vil ha folk til å gi jernet på jobben? Det er nemlig motsatt. I beste fall har (gode) karakterer ingen innvirkning på motivasjonen, mens dårlige stort sett virker demotiverende, spesielt på høyt utdannede, såkalte kunnskapsarbeidere.

Det fikk it- og designselskapet Making Waves erfare. Firmaet var en typisk dotcom-bedrift med flat struktur, mange kreative medarbeidere, og drev med betydelig suksess. Så kom finanskrisen. Perioden som fulgte ble tung. Det var da hr-sjef Hans Olav Hellem fikk den geniale ideen at han skulle innføre et «performance management»-system, etter amerikansk modell. Hr-sjefen håpet systematisk rangering av de ansatte skulle få fart på virksomheten igjen. Det ville være synd å si at han fikk med seg de ansatte på laget. Arbeidet med å innføre systemet møtte mer og mer motstand. Da dagen for lansering av det nye innfløkte telle- og målesystemet i den kreative gründerbedriften kom, var temperaturen sunket til langt under frysepunktet. Hellem snudde i tide.

I stedet utviklet firmaet en ledelsesfilosofi basert på hvordan de jobbet i de gode årene. «Making Waves var et gründerselskap med entusiasme og guts. Vi gjorde mange ting riktig, men mye av det var helt ubevisst. Vi hadde ingen filosofi, men følte oss alle i samme båt,» forklarer Hellem til DN.

En sjef som greier å legge til rette for meningsfull «alle-i-samme-båt»-opplevelse vil alltid nå mye lenger enn en som setter de ansatte opp mot hverandre gjennom målinger og rangeringer. Hvis hun også greier å se hver enkelts potensial og gi dem maks frihet til utvikling innenfor firmaets rammer og interesser er mye gjort. Da Google for eksempel, gikk systematisk til verks i egen bedrift for å finne ut hva som gjorde en sjef god, avdekket de det gode gamle «snakke- og lytte»-trikset. Google-ingeniørene ble aller mest motivert til dyst dersom de hadde tilgang på en sjef som skjønte hva de drev med, og som hadde tid til å høre på dem.

Ledere som er gode til å kommunisere nært og tydelig med sine medarbeidere går aldri av moten.

Eva Grinde er kommentator i Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.