En ansatt som får realisert drømmen om å reise og glemme jobben for et halvt eller et helt år, kommer tilbake med større arbeidsiver og økt lojalitet til selskapet han jobber i.

Det er konklusjonen i en amerikansk undersøkelse gjennomført av Society for Human Resource Management (SHRM), skriver Berlingske Tidende. Stadig flere arbeidsgivere i USA har innsett nytten av å "kaste ut" ansatte fra kontoret en periode. Lange tøffe arbeidsdager året rundt i 10,20,30 og kanskje 40 år sliter på alle og enhver. En pause for å oppleve noen av livets andre sider gjør godt.

Flere ser verdien
Goldman Sachs, American Express og PriceWaterhouseCoopers er blant de store virksomhetene som i flere år nå har hatt suksess med å la lojale medarbeidere ta seg noen måneder fri.

I sabbatsmånedene skal medarbeideren gjøre det som faller dem inn, for eksempel ta en utdanning som man lenge har drømt om, avle angorakaniner, trene til et maratonløp, sove lenger eller reise bort. De må få en garanti for at de fortsatt har jobb når de kommer tilbake til hverdagen. I USA tilbyr nå 11 prosent av alle større virksomheter betalte permisjonsordninger, mens 29 prosent tilbyr arbeidsfri uten lønn.

Må unngå konkurrentene
Det vanlige er at medarbeidere får permisjon fra jobben når de har vært i virksomheten i over syv år, og avtalen inkluderer som regel en klausul om at vedkommende ikke får jobbe for konkurrerende bedrifter i permisjonstiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.