Trivsel er den viktigste drivkraften bak gode resultater, og trivsel kan læres. Med litt trening kan du holde deg på toppen av humørbarometeret hver dag. Da kommer suksessen, og da kan du også motivere andre.

Det skriver Amund Fjeldstad i sin nye bok "Opptur".

- Nøkkelen til om man lykkes eller mislykkes i arbeidslivet handler som oftest ikke om hvordan omgivelsene er, men hvordan man forholder seg til omgivelsene, sier forfatteren til DN.no.

Rett holdning
"Opptur" er basert på Fjeldstads egne erf#229er fra 16 år i konsulentselskapet GartnerGroup. Der hadde han ansvar for ledelse og salg i 30 ulike land, og han utviklet en ledelsesmodell som gikk ut på å realisere de ansattes potensial gjennom å bli kvitt tankemessige begrensninger.

- Alt jeg skriver om er prøvd ut i praksis, bemerker han.

- Hvem er det som virkelig lykkes i jobbsammenheng?

- En person som har de rette holdningene, og fundamentalt nok: En som jobber med noe han liker, i en jobb som stemmer overens med hans egne personlige verdier. Man møter ikke veggen fordi man jobber for mye, men fordi man jobber med noe som ikke føles så viktig. Da forsvinner energien lett, sier Amund Fjeldstad.

- Når bør man vurdere å bytte jobb, da?

- Er du i tvil, vil jeg råde deg til å gå hjem og spørre partneren din: Har han/hun merket at du har fått mindre energi det siste året? Er svaret ja, kan det være på tide å komme seg videre. Årsaken til den manglende energien kan ha sammenheng med at du sliter på jobbfronten.

Verdiene endrer seg
Fjeldstad understreker at verdiene man har tidlig i karrieren kan endre seg med årene. Det er ingen skam å skifte karriere når man har nådd 40-årene, men mange våger ikke å ta skrittet.

- Jeg tror mange totalt misforstår lengden på jobblivet. En 40-åring kan fint kaste seg ut i en ny utdanning. Ikke glem at du fortsatt har over 25 år igjen i arbeidslivet. Jobber man med noe man er glad i, utstråles en helt annen energi. Man kommer i en annen sinnsstemning, er mer fornøyd og selger seg selv bedre, forklarer Amund Fjeldstad.

- Derfor: Følg verdiene dine! oppfordrer han.

Suksess og jobbtilfredshet handler om egne holdninger, men også om riktig kommunikasjon. Sutring og offersnakk er først og fremst et problem for sutreren selv. Tenk positivt, er rådet fra Fjeldstad.

Optimister lykkes bedre
- Et eksempel er hvordan man takler et konkret problem: Spør du hvem som har skylden og hvorfor det kunne gå galt, eller spør du hvordan problemet kan løses? Måten du kommuniserer på, farger også omgivelsene dine, påpeker Amund Fjeldstad.

- Jeg sier ikke at du skal godta alt med et smil. Men uansett hvor ille noe er, kan man lære noe av det. Riktige tankemønstre kan faktisk snu en hel organisasjon i en mer positiv retning. Det har jeg selv sett eksempler på. Den sinnsstemningen vi er i når vi tar en avgjørelse, kommuniserer eller handler, styrer resultatet. Pessimisme blir fort en selvoppfyllende profeti, sier han.

Drømmejobben er...
- Hvordan finner man den rette jobben?

- Velg en jobb i tråd med verdiene dine, og still deg selv noen spørsmål: Hva ser jeg etter i en jobb? Hva vil dette gi meg? Hva gjør meg glad? Hva gir meg energi? Bruker vi pengene som den viktigste drivkraften kan vi ende opp med mye jobbing, lite trivsel og muligens en del penger som ikke gir oss stort. Tenk først trivsel og energi, så kommer suksessen og kanskje pengene som et resultat, sier Amund Fjeldstad.

- Markedsmuligheter og begrensninger sitter ikke i markedet, men i hodet. Slik må man tenke for å komme oppover, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.