Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Jacob Wacherhausen/Scan Stock Photo
Jacob Wacherhausen/Scan Stock Photo les mer

no_topic

Gir ansatte dårlig samvittighet

Norske sjefer er verstinger i å gi ansatte dårlig samvittighet når de sykmelder seg.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det viser en ny internasjonal undersøkelse gjennomført av bemanningsselskapet Kelly Services.

Her kommer det også frem av hver femte nordmann mener jobben har en negativ effekt på deres egen helse, og mer enn tre av fire norske arbeidstakere synes sjefer bør bli flinkere til å ivareta sine ansattes helse.

115.000 ansatte i 33 land deltok i undersøkelsen, nesten 2000 av respondentene var norske.

Jobben påvirker helsen
Her er noen hovedfunn:

  • 21 prosent synes jobben gjør helsen deres verre.
  • 87 prosent er ærlige og tar aldri ut en sykedag hvis de ikke virkelig er syke.
  • 81 prosent mener sjefen bør være ansvarlig for å bidra til bedre helse på arbeidsplassen.
  • 53 prosent sier at stress fra jobben av og til tar fra dem nattesøvnen.
  • 81 prosent oppgir sin helse som "bra" eller "veldig bra". Det globale gjennomsnittet er 91 prosent.

Overdrevne forventninger, mangel på anerkjennelse, lang arbeidstid og fysisk inaktivt arbeid er hovedfaktorer i norske arbeidstakeres definisjon av negative faktorer som spiller inn på helsen.

Tilgang på treningsfasiliteter, bedre kommunikasjon og fleksible arbeidstider er positive faktorer.

  Administrerende direktør Carl-Fredrik Bjor i Kelly Services Norge mener undersøkelsen viser at relasjonen mellom jobb og helse er sterkere enn antatt.

- Nesten 20 prosent av de globale respondentene mener jobben gjør dem usunne eller syke. Arbeidsgivere kan med fordel spille en langt mer sentral rolle i å forebygge sykefravær og ivareta helsen til sine ansatte, sier Bjor i en pressemelding.