Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Line Kaspersen
Line Kaspersen les mer

no_topic

Unngå å bli utbrent

Så stresset at du står på kanten av stupet? Ta tilbake kontrollen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Altfor mange er passasjerer i sitt eget liv og lar omgivelsene ta styringen. Da er det fare på ferde, sier change agent og NLP-coach Morten Rand i firmaet Vildudakandu til DN.no.

Utbrenthet er en viktig årsak til det høye sykefraværet i Norge. Å hindre utbrenthet er ingen "quick fix", understreker NLP-coachene Rand og Synnøve Roald, som mener coaching er nødvendig for å komme på rett kjør og ta tilbake kontrollen over sitt eget liv.

- Men det er mye man kan gjøre på egenhånd når alt glipper, sier Roald, som selv gikk på en smell etter en lang karriere i den tøffe it-bransjen.

Stayervilje, men...
- Livet hang ikke sammen, jeg ble så innmari kjørt, men skjønte ikke hvorfor før det hadde gått mange år. Du kan stå på kanten av stupet lenge, alt går på autopilot, og selv utviste jeg en enorm stayervilje. Men det var en lang kamp, jeg var så sliten, klarte ikke å få fotfeste og måtte sykmeldes flere ganger i løpet av disse årene. Til slutt fikk jeg vite at jeg var utbrent. For meg ble et kurs i Lightning process i London løsningen, forteller Roald, som nå selv praktiserer denne behandlingsformen.

Stress er et alvorlig samfunnsproblem og kan i verste fall føre til langtidssykmeldinger.

- Du stresser hjemme om morgenen, sliter med å få tid nok til å gjøre alt og opplever kanskje at du ikke blir sett og satt pris på på jobben. Det er altfor mye å gjøre, hele tiden ligger du på etterskudd.

Stress trigger de negative punktene våre. Produserer vi for mye stress kan enkelte få hjerteproblemer, andre får ME eller hormonelle problemer, depresjoner, angst, søvnproblemer og andre vondter. Det handler om å bli klar over hva som skaper stress i oss og så lære seg å ta bedre vare på seg selv, sier Morten Rand.

Må endre holdning
Han understreker at all virkelighet er en illusjon, siden vi tolker hver del av virkeligheten inne i vårt eget hode.

- Kort fortalt handler det om å unngå at omgivelsene tar kontroll over deg og ta tilbake kontrollen over sitt eget liv. I tillegg må negative tanker snus til positive, og du må bort fra offer-rollen, forklarer Rand.

Å endre holdninger er ikke gjort i en håndvending, bemerker han imidlertid. Å få et nytt syn på livet krever både tid og profesjonell hjelp, ifølge Rand.

- Du kan gjøre mye selv, men da er det en mer langvarig prosess, supplerer Roald.

- Det handler om å ta tilbake makten, forstå at du har valg. Da går stressnivået ned, du blir mindre utsatt for sykdom, blir mer positivt innstilt, mer utadvendt - alt flyter bedre, forklarer hun.

Sjefen ser det ikke
- Hvordan takler sjefen det når noen er i ferd med å møte veggen?

- Problemet er at jeg tror sjefen ikke ser det. Det er utrolig hvor godt man tilsynelatende kan fungere i jobben i lang tid før det sier stopp, sier Synnøve Roald av erf#229.

- Men det sier til slutt stopp, bemerker hun.

Sjefer bør imidlertid være oppmerksomme på visse tegn på at en ansatt sliter tungt og står i fare for å bli utbrent.

- Hvis du ser at en medarbeider er mye sliten, mister humøret og sover dårlig, kan dette være et varsko. Det er ikke sikkert at utbrentheten vises på produksjonen, siden mange jobber og jobber og står på alt han kan for å unngå å bli en byrde. Mange fungerer fint på jobben - helt til det smeller, sier Roald.

Les også: Ydmyke sjefer lykkes best

Noen yrker går på samlivet løs

- Utbrenthet ingen sykdom