Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

SMÅ GREP KAN UTRETTE MYE:
Psykologene Bjørnar Olsen (t.v.) og Pål Nystuen har skrevet boken «En jobb å gjøre», om angst og depresjon i arbeidslivet. Arne Olav L. Hageberg les mer

- Bedre å bry seg for mye

Depresjoner og angst koster 44 milliarder årlig i tapt arbeid, og mesteparten er knyttet til redusert produktivitet fra folk som faktisk kommer på jobb.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Å håndtere ansatte med psykiske plager handler om å bry seg og tilrettelegge, slik at den det gjelder fortsatt kan fungere i jobb. Det beste en leder kan gjøre er å følge kjørereglene for vanlig god personalpolitikk og være en støttespiller, sier psykolog Bjørnar Olsen.

- Og det verste?

- Det er å ikke bry seg - å tro at det går over. Men psykiske plager går ikke over. Plagene fortsetter, mens den ansatte lar det hangle og gå. Ledere som bryr seg for lite utgjør et større problem enn ledere som bryr seg for mye. Med små grep kan man utrette veldig mye.

Psykologene Bjørnar Olsen og Pål Nystuen har skrevet den nye boken En jobb å gjøre - fra jobbnerver til arbeidsnærvær. Her gir de råd til ledere som vil hjelpe sine ansatte med å mestre psykiske problemer.

Enkle stoppmekanismer
- Ledere skal ikke behandle, men være et medmenneske. Det finnes noen hverdagslige stoppmekanismer som kan lette plagene. Og disse stoppmekanismene er veldig grunnleggende, forteller Olsen.

Dette kan du som sjef gjøre:

* Vis tillit
Gi klare og tydelige meldinger. Still samme krav til den medarbeideren som sliter med psykiske plager som til alle andre medarbeidere, men ta individuelle hensyn.

* Ta kontakt/Vis at du bryr deg
Merker du at en ansatt sliter, ta initiativet til en samtale med vedkommende. Finn ut hva problemet er, og hvordan det kan håndteres. Men bli i sjefsrollen og vær et medmenneske, du skal ikke være en behandler. Blir du avvist? Ikke ta det personlig.

* Forebygg psykiske plager på arbeidsplassen
Hvordan er arbeidsmiljøet? Er det mange sosiale tilstelninger med mye alkohol, kan det være fare for at noen utvikler et alkoholproblem. Mye stress, tøffe deadlines og mange overtidstimer gir økt fare for utbrenthet. Vær obs på disse faremomentene.

* Ikke vær overambisiøs
Kanskje ser du hva personen trenger, men ikke vær ambisiøs på hans eller hennes vegne. Demp tempoet litt. Det kan være en utfordring, men dette er en tålmodighetsprøve. Ikke gi for mye råd hvis vedkommende ikke er mottakelig for det. Hjelp heller personen med å utforske egne muligheter.

- Gå på jobb!
En psykisk syk person bør uansett gå på jobb, ifølge psykologene.

- Et av problemene som rir samfunnet generelt, er at hvis man er syk og har vanskeligheter, da skal man ut av arbeidslivet og "hvile seg frisk". Det er feil. Det virker ikke å hvile seg til psykisk helse. I stedet bør man oppfordre folk til å gå på jobb, det gir struktur i hverdagen og gir en følelse av tilhørighet til organisasjonen. Bare å ha tilgang til e-posten sin - bare det hjelper. Men hvis man ikke klarer å gå på jobb, må man ikke bli glemt av sjefen og medarbeiderne. Stikk innom, send en sms eller ring. Vis at du bryr deg. Men respektér at ikke alle ønsker all slags kontakt. Hvis alt en person ønsker er en sms i ny og ne, så send en sms og dropp telefonsamtalen, sier Bjørnar Olsen.

Les også: - Lederens mål er ikke<br/> å få venner for livet

- Konkurransejaget bikker ut de &laquo;halvsyke&raquo;

Sykefraværet faller kraftig

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Anbefalte videoer