I tillegg er det en tydelig trend at stadig flere tar bevisste valg for å skille seg ut på et arbeidsmarked i kontinuerlig endring.

Det viser en ny undersøkelse fra bemanningsselskapet Kelly Services.

- 25 år i samme jobb og gullklokke er ikke lenger en realitet eller et ønske for de fleste. Dagens arbeidstakere har høye ambisjoner, noe som ofte innebærer hyppig endring av arbeidssituasjon. Sentralt står spørsmålet om hvordan man skal fremme seg selv og skille seg ut, sier administrerende direktør i Kelly Services Norge, Carl-Fredrik Bjor, i en pressemelding.

Dette fremmer karrieren
Personlig markedsføring - såkalt "branding" - er blitt et viktig moment på den moderne arbeidsplassen. I undersøkelsen pekte respondentene på de elementene de anså som viktigst for å utvikle seg selv som en merkevare med tanke på nåværende og fremtidige muligheter i arbeidslivet:

Muntlig kommunikasjon kom høyest (51 prosent), tett fulgt av CV-innhold (47 prosent), skriftlig kommunikasjon (42 prosent), tekniske kunnskaper (40 prosent), personlig fremtoning (41 prosent) og bruk av sosiale medier (27 prosent).

Funnene kommer frem i arbeidsmarkedsundersøkelsen Kelly Global Workforce Index (KGWI), som har cirka 134.000 respondenter i 29 land, inkludert nesten 2.400 i Norge.

Vil ha flere karrierer
Undersøkelsen viser også at fire av ti er forberedt på å bruke egne penger på oppgradering av egne ferdigheter.

Blant bransjene hvor de ansatte er mest villige til å bruke sine egne penger til videreutvikling, finner vi undervisning, ingeniørvirksomhet, produksjon og informasjonsteknologi.

- Resultatene fra undersøkelsen viser at tiden for «en jobb for livet» er over. Dagens generasjoner vil ha flere karrierer, og sannsynligvis også måtte ta større personlig ansvar for å forvalte sine karrierer og utvikle nye ferdigheter, konkluderer Bjor.

Les også: Matcher du og jobben?

<b>- Få maks ut av Generasjon Y</b>

<b>Går tilbake til eks'en</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.