- Drittslenging om tidligere arbeidsgiver, manglende selvinnsikt og å stille generelt dårlig forberedt er klassiske tabber mange begår, sier seniorkonsulent Magnus M. Norstrøm i rekrutteringsselskapet Headhunt.

Han har uttallige intervjuer på samvittigheten, og har erfart mange situasjoner som garantert ikke fører videre i en ansettelsesprosess.

På tynn is
- Å begynne å slenge dritt om din tidligere arbeidsgiver betyr at du er lite lojal og at du med stor sannsynlighet i neste omgang også vil snakke negativt om arbeidsgiveren du nå er i intervju hos, sier Norstrøm.

 

Om du absolutt føler for å trekke frem negative sider hos tidligere arbeidsgiver mener hodejegeren det må gjøres på en profesjonell og nøktern måte.

- Vær likevel klar over at du nå er på tynn is. Sørg for at hva du trekker frem er ting som du vet at potensiell arbeidsgiver kan identifisere seg med og som er sannferdige. Vær så objektiv som mulig, for eksempel at arbeidsgiver ikke ga deg hva du opprinnelig hadde blitt lovet. Ikke kom med dine personlige evalueringer av din tidligere leders eller arbeidsgivers svake sider, advarer han.

Dårlig forberedt
Norstrøm mener for mange kandidater stiller opp på intervju uten å ha tilegnet seg informasjon om arbeidsgiveren de søker jobb hos. Det mener han forteller mye om deg som person.

- Dette viser at hva som helst ser ut til å duge. Slik snakker ikke talent, og du ser ut til å ha lite investert i å få nettopp denne jobben, sier han.

 

Spørsmålene du må stille deg selv i forkant av intervjuet er, ifølge hodejegeren; Hvorfor ønsker du å jobbe i nettopp dette selskapet? Kan du finne noen kobling til deres visjon, verdier, filosofi, mål eller noe annet de er kjent for?

Direktør for profilering og rekruttering Tone Rognstad i Statoil er enig med Norstrøm om at dette er svært relevante spørsmål å ta inn over seg i en jobbsøkeprosess.

- Det er viktig å finne ut om dette er arbeidsgiveren du har lyst til å jobbe for. Er verdiene og ambisjonene i tråd med det du tenker? Bruk intervjuet til å bli kjent med selskapet. Begge parter er der for å finne ut om det er en match, sier hun.

Ikke vær nervøs
Rognstad mener det viktigste under et intervju er å ikke ha alle de innøvde svarene.

- By på deg selv. Det er snakk om å bli kjent, og man hører fort om svarene er innøvet. Da skaper man et falskt bilde, sier hun.

De fleste jobbsøkere blir litt ekstra klamme i hendene og gruer seg før et jobbintervju. Rekrutteringsdirektøren ber folk slappe av og ikke være nervøse.

- Det er ingen feil, og det er naturlig å være nervøs, men vær trygg på deg selv og husk at din CV har fått deg inn på intervjuet. Dette betyr at du er kvalifisert for jobben, sier hun.

- Statoil ønsker å ha en åpen og god dialog med alle kandidatene. Vår rolle og vårt ansvar er å få frem det beste i alle kandidatene under intervjuet. En trygg og god samtale gir anledning for kandidatene til å vise seg frem.

Ingen ny bestevenn
Norstrøm mener også god ærlig kommunikasjon sørger for å avdekke avgjørende informasjon som kan besvare hvorvidt det er en match mellom kandidat og arbeidsgiver.

Han har tidligere klaget over at mange rekrutteringsagenter og ledere ikke kan intervjue.

Les: - Norske ledere kan ikke intervjue

- Dessverre kan disse tolke hva som er gode ærlige svar som viser at du er rett person til jobben på en negativ måte. I møte med en inkompetent intervjuer er showet ditt, og alle midler er tillatt. Du kommer da best ut av det å være mer manipulerende, og prøve å oppnå rapport og kjemi med intervjueren, sier han.

- En kompetent rekrutterer er imidlertid interessert i å finne ut om du er rett person for jobben. Ikke hvorvidt du er en potensielle ny bestevenn.



1. Du overforklarer hvorfor du mistet din forrige jobb.
Helt greit å nevne årsaken til at du ble nedbemannet, men fokusér heller på hva du kan gjøre for den neste arbeidsgiveren.

2. Du viser bitterhet.
Det er aldri smart å oppføre seg såret, sint eller trist i jobbintervjuer. Dette er normale reaksjoner etter at du har mistet en jobb, men ikke når du søker ny jobb.

3. Du mangler humor, varme eller personlighet.
Mange nervøse jobbkandidater er "endimensjonale" i løpet av et jobbintervju. Ikke glem å vise de kvalitetene du har som kan være et stort pluss. Intervjuerne vil selvfølgelig se dine beste sider og finne ut hvordan du kan påvirke arbeidsmiljøet positivt.

4. Du viser ikke nok interesse eller entusiasme.
Har du virkelig lyst på jobben? Vis det!

5. Du har ikke gjort nok research.
Finn ut mest mulig om din potensielle nye arbeidsgiver på forhånd ved å google selskapet og hent info på nettsiden deres. Vær forberedt og still spørsmål om produkter, tjenester eller deres fremtidige planer. Bryr du deg ikke, vil det fort avsløres.

6. Du konsentrerer deg for mye om hva du vil ha.
Lytt til intervjueren fremfor å snakke mye selv. Ikke snakk om lønn i første intervju.

7. Du prøver å være alt for alle.
Ikke strekk kvalifikasjonene dine for langt, fokuserer i stedet på hva du kan best. Tommelfingerregel: Ikke søk på en jobb hvis du ikke har minst 75 prosent av de kvalifikasjonene som etterlyses.

8. Du skiller deg ikke ut.
Du må vise at du har det lille ekstra som gjør at selskapet vil ansette nettopp deg. Fortell hva du kan, hva du gjorde i din forrige jobb og hvilke mål du kan nå de neste tre til seks månedene.

Og den aller største feilen:

9. Du spør ikke om jobben.
Du har en langt større sjanse for å få jobben hvis du på slutten av intervjuet først summerer opp hva du har å tilføre jobben, og så spør hvor stor muligheten er for at du kan levere de resultatene.

Les også:
Slik skriver du CV

Trenger ikke topp-CV for å bli en suksessrik sjef (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.