Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
- Å være aktiv på sosiale medier er er god måte å bli mer synlig på, sier Bianka Jørung Fjeld i Nordea Markets.
- Å være aktiv på sosiale medier er er god måte å bli mer synlig på, sier Bianka Jørung Fjeld i Nordea Markets. les mer

Derfor er norske bedrifter sinker på LinkedIn

808.000 nordmenn er på LinkedIn, men altfor mange norske bedrifter henger etter på feltet, ifølge ekspert. - Vi må være der folk vil ha oss, sier Bianka Jørung Fjeld, som er ansvarlig for Nordea Markets' strategi for sosiale medier.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Vi bruker LinkedIn både til merkevarebygging og som rekrutteringskanal. De gode jobbkandidatene leser ikke vanlige stillingsannonser lenger, det må vi ta konsekvensen av, sier Bianka Jørung Fjeld fra kommunikasjon og marked i Nordea Markets.

Nordea Markets fikk hjelp fra LinkedIn-ekspert Kathe Arnesen, partner og strategirådgiver i Nordic Media Team, for å lage en bevisst strategi. Arnesen har jobbet mye med rekrutteringsbyråer og større organisasjoner når det gjelder rekruttering i sosiale medier og har gitt mange opplæring i LinkedIn. Nå er hun i USA hvor hun skal besøke LinkedIns hovedkvarter i Silicon Valley i California for å fortelle hvordan nordmenn bruker sosiale medier generelt og LinkedIn spesielt, og for å lære mer om hva de planlegger av funksjonalitet fremover.

- Vi nordmenn ligger kanskje i front når det gjelder teknologi og sosiale medier, men norske bedrifter er regelrett sinker når det handler om å utnytte de mulighetene for merkevarebygging, markedsføring og omdømmebygging som ligger i LinkedIn, sier hun til DN.no.

Her er topp 5-feilene som norske bedrifter gjør:

  • De tror LinkedIn bare er en CV-database eller bare handler om nettverking.
  • De er ikke klar over at de sannsynligvis har en autogenerert bedriftsprofil på LinkedIn som står tom og ser amatørmessig og kjedelig ut.
  • De utnytter ikke muligheten for å ta kontroll over hvordan de fremstår på LinkedIn både gjennom en bedriftsprofil og gjennom å påvirke hvordan deres ansatte presenterer bedriften.
  • De overser at stadig flere bruker LinkedIn som søkemotor når det gjelder å finne informasjon om bedrifter og enkeltpersoner i business-sammenheng - uansett om det gjelder innkjøp, forretningssamarbeid eller andre transaksjoner.
  • Over 800.000 nordmenn er på LinkedIn. Cirka 155.000 av disse oppgir at de sitter i en lederstilling. Ser du bort fra LinkedIn som kanal for din bedrift, velger du samtidig bort muligheten til å kommunisere med disse 155.000 norske lederne og beslutningstakerne. Det er ikke lurt.

- Bare 2 av 10 LinkedIn-medlemmer er der for å søke jobb. Resten er der for å nettverke og søke informasjon om personer og bedrifter. Hva finner de om deg og din bedrift? Har du kontroll på det? Hvordan fremstår dere? Dette er spørsmål alle bedrifter bør stille seg, sier Kathe Arnesen.

- Norske bedrifter har et kjempeuutnyttet potensial på dette feltet. Og både store og små bedrifter bør være her, selv om de kan ha ulike strategier ut fra størrelse, målgruppe og bransje, bemerker hun.

 

Dropper du sosiale nettverk? Da kan drømmejobben gå tapt

- "Brander" oss ved å dele kunnskap
Én bedrift som har tatt grep, er Nordea Markets i Norden. De gikk steg for steg for å oppdatere seg på sosiale medier:

- Vår førsteprioritet var å få ut analysene våre, og per i dag er 23 av analytikerne våre aktive Twitter-brukere. Målet er å "brande" oss ved å dele kunnskap. I trinn to hentet vi inn Kathe Arnesen ifjor høst som hjalp oss med LinkedIn-strategien. Vi har oppdatert bedriftssiden vår og frisket opp kontoen vår ved å kjøpe en oppgraderingspakke. Her linkes det opp til Nordea Group og våre karrieresider. I tillegg kjøpte vi en såkalt "follow us"-kampanje med bannere på våre ansattes profiler. Alle rekrutteringsannonser på Nordea.com havner nå automatisk på LinkedIn, oppsummerer Bianka Jørung Fjeld.

De sikrer seg at de "riktige" personene leser stillingsannonsene ved å bruke LinkedIn proaktivt, de HR-ansvarlige er lært opp til å finne de passive kandidatene, og Nordea Markets har også bedt ansatte om å oppdatere sine profiler, siden de er bedriftens ansikter utad.

- Å være aktiv på sosiale medier er er god måte å bli mer synlig på. Vi ser endringer i markedet og må være der folk vil ha oss, sier Bianka Jørung Fjeld.

En undersøkelse Nordic Media Team står bak viser at over halvparten av jobbkandidatene alltid sjekker om de finner representanter for bedriften i de sosiale mediene de selv bruker når de vurderer å søke på en stilling.

- Av disse oppgir halvparten igjen at det forbedrer inntrykket av en potensiell ny arbeidsgiver dersom de oppdager at ledere/nøkkelpersoner er til stede i sosiale medier, opplyser Kathe Arnesen.

Les også: Lei av "gamlinger" på Facebook

- Er redd arbeidsgiverne vil innføre en ny type "stemplingsur"

Disse ordene må du droppe i CV-en