De har millionkontrakter med gigantmerker og blir kledd fra topp til tå i utstyr med sponsorenes logo. Men én ting er sjelden nevnt i idrettsstjernenes sponsorkontrakter: hva slags bag de reiser med og oppbevarer utstyret sitt i.

Det har de unge norske gründerne i selskapet Douchebags oppdaget og utnyttet. I snart fire år har de utviklet og solgt skibager og andre reisebager for vintersportsutstyr og –utøvere.

Erling Magnus Solheim, Mette Schjelderup og Truls Brataas lager «Douchebags» og fant sponsor-smutthull hos skistjernene.
Erling Magnus Solheim, Mette Schjelderup og Truls Brataas lager «Douchebags» og fant sponsor-smutthull hos skistjernene. (Foto: Fredrik Bjerknes)

– Ingen har egne kontrakter på bager. Det ville vært teit hvis en skiprodusent skulle kreve det. For dem er det jo bare en dårlig standardvare de setter logoen sin på, sier Truls Brataas, som startet selskapet sammen med den svenske skikjøreren Jon Olsson.

Satser på superbrukere

Dermed er det fritt frem for store skistjerner å bruke bagene. Freestylekjørere som Nick Goepper og Gus Kenworthy (henholdsvis gull- og sølvvinner i Sotsji-OL), norske Tiril Sjåstad Kristiansen og Aleksander Aurdal har selv valgt å bruke den norske skibagen.

Det norske twintip-talentet Tiril Sjåstad Christiansen finner nye bruksområder for skibagen. (Foto brukt med tillatelse fra Douchebags)
Det norske twintip-talentet Tiril Sjåstad Christiansen finner nye bruksområder for skibagen. (Foto brukt med tillatelse fra Douchebags)

– Så lenge vi har det beste produktet vil folk bruke det. Dette er jo folk som reiser mye og vil ha en bag de liker. Når kjente skikjørere bruker bagene våre har det stor markedsføringsverdi. De når ut til mange i sosiale medier, og produktet blir verifisert av en superbruker, sier Brataas.

Les også: Dette kjennetegner bedriftene som overlever

Gratis skibag, gratis reklame

Medgründer Jon Olsson har selv vært innom mange sponsorkontrakter og tipset om smutthullet.

– Han har også vært avgjørende for at vi fikk med oss kjernen i skimiljøet, sier Brataas.

Han sier de aldri har betalt noen utøvere for å bruke produktet.

– Det har vi ikke råd til. Men vi blir kontaktet av folk som vil teste ut bagene. Stjernene får gjerne gratis produkter. Vi kaller dem ambassadører, sier Brataas.

De norske alpinkjørerne Truls Johansen, Leif Kristian Haugen og Sebastian Foss Solevåg er dekorert med sponsorlogoer, men skibagene velger de selv. (
De norske alpinkjørerne Truls Johansen, Leif Kristian Haugen og Sebastian Foss Solevåg er dekorert med sponsorlogoer, men skibagene velger de selv. ( (Foto: Douchebags))
 

I 2014 har de omsatt reiseutstyr for åtte millioner kroner, som er nesten en dobling fra 2013. Douchebags er nå fire heltidsansatte som jobber fra Oslo og selger til fire kontinenter. De har lager i Norge, Danmark, Kina og USA.

20 prosent nett

– Vi er fortsatt rigget mot ski og vinter, men jobber for å bli et helårsmerke. Vi har forespørsler fra mange som ønsker spesialbagasje til sykkel, surfing, golf og så videre. Egentlig alle idretter som innebærer mye reising og dyrt utstyr, sier Mette Schjelderup, som jobber fulltid i Douchebags.

- Vi er forankret i sportsverden, men folk finner de bruksområdene de vil. Jeg har hørt om folk som bruker den justerbare skibagen til fotoutstyr og alt mulig, sier Brataas.

– Jeg fikk en mail fra en amerikaner som ville bruke skibagen til riflene sine, sier Schjelderup.

Les også: Onepiece-gründerne smuglet Justin Bieber i båt

Foreløpig selger de mest via forhandlere, men har også økende salg over nett.

Den australske freestylekjøreren Russ Henshaw. (Foto brukt med tillatelse fra Douchebags)
Den australske freestylekjøreren Russ Henshaw. (Foto brukt med tillatelse fra Douchebags)

– Nå har vi cirka 80-20-fordeling av omsetningen i butikk og på nett. Å være fysisk tilstede blir nok viktig fremover også. Det er et produkt mange vil teste før de kjøper. Men etter hvert vil nok nettsalget øke, sier Schjelderup.

Særlig USA blir et viktig marked fremover, tror gründerne.

– 2014 har vært vårt første ordentlige år i USA, og det har gått veldig bra. Vi ble utsolgt i nettbutikken på kort tid, uten å ha brukt penger på markedsføring. Neste år er det dessuten slutt på de store investeringene, og vi har gode distribusjonsavtaler og systemer på plass. Da kan vi booste volumet, sier Brataas.

Les også:
- Hverdagen blir stadig tøffere. Folk har mistet alt håp
Fjerner utleieplikten for alle
- Farlig å venne seg til lave renter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.