Anonymt på Aker Brygge, bak alle restaurantene der Oslo-borgere liker å se og bli sett, ligger Oslo-kontoret til en rekke av John Fredriksens (71) shippingselskaper.

Den Kypros-baserte rederen er sparsom med flashy logoer, og kun billige klistrelapper på postkassene utenfor inngangen viser at det er her post til Frontline Management, Seatankers, Golden Ocean, Deep Sea Supply og Ship Finance skal leveres. Over to etasjer jobber nærmere 50 personer i ulike Fredriksen-selskaper – hver av dem rendyrket for å være spesialister innenfor sine felt.

Ambisiøs utlysning

De siste årene har John Fredriksen fått et team av unge menn i trettiårene rundt seg, særlig i den private virksomheten og i tankrederiet Frontline.

Det er neppe et resultat av aktiv bedriftsprofilering. Dette er ikke et sted man slenger inn en søknad. Man blir spurt om jobb etter å ha knyttet nettverk til nøkkelpersoner i gruppen over tid, og kan dermed hoppe elegant over personlighetstester, psykologintervju og casefremføring.

Marius Hermansen (36), jobber i Frontline. Foto:
Marius Hermansen (36), jobber i Frontline. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
I november 2013 gjorde «The Fredriksen Group» et unntak fra sin uskrevne regel og rykket inn en stillingsannonse i shippingavisen TradeWinds i samarbeid med hodejegerselskapet Principal Search.

Fredriksen søkte personer med «ekstraordinære ferdigheter» av høyeste kaliber, som «under ledelse av John kunne optimere verdien av gruppens verdier». Både erfarne og «young aspiring professionals» kunne søke.

Hodejeger Charles Crispin i London druknet i søknader da 1500 personer øynet muligheten for en ny og spennende jobb. Fire måneder etter søknadsfristen var gått ut, sa Fredriksens daværende nære medarbeider Harald Thorstein (36) til DN at de fremdeles gjennomgikk søknader.

Administrerende direktør Robert Hvide Macleod (36) i Frontline.
Administrerende direktør Robert Hvide Macleod (36) i Frontline. (Foto: Gunnar Blöndal)
– Den annonsen var veldig spesiell, og den fikk mye blest. Det er sjelden det kommer slike muligheter, og selv om jeg tenkte at sannsynligheten for å få jobb var liten, bestemte jeg meg for å trekke et lodd og sende inn en søknad, sier Espen Gjerde (34).

På den tiden var han ansatt hos banken DVB, jobbet med offshorefinansiering og var kundeansvarlig for Fredriksens skipsfinansieringsselskap Ship Finance.

– Jeg skrev en generell søknad og fortalte hva jeg trodde jeg kunne bidra med, sier Gjerde, som er utdannet sivilingeniør fra marinteknikklinjen på NTNU. Etter studiene jobbet han som konsulent i DNV GL hvor han jobbet med forbedringsprosjekter og «cost cutting» hos rederier.

Stort ansvar

Noen måneder etter at søknaden var sendt inn, var Gjerde på to intervjuer i Oslo, før han ble invitert til London.

Men det var ikke på bakgrunn av søknaden.

Gjerde hadde jobbet med transaksjoner for selskapet tidligere og fikk kontakter som til slutt ga tilbud om jobb da det åpnet seg en mulighet i Ship Finance.

I dag jobber han med å følge opp den eksisterende investeringsporteføljen til Ship Finance, ser på nye prosjekter, samt regner og analyserer før det gjøres nye investeringer. I porteføljen er det om lag 75 skip verdt 4,5 milliarder dollar.

– Det er veldig interessant å jobbe her. Man blir gitt mye ansvar og får være med på store transaksjoner. Man må ha markedsforståelse og markedsføre selskapet for å få interesse fra nye kunder og investorer, sier Gjerde.

Ifølge Harald Thorstein ble ingen ansatt på bakgrunn av jobbannonsen i 2013.

På kontorene i Oslo og London er det to typer talenter. De som har vokst frem i systemet, og de som er blitt hentet inn utenfra.

Sivilingeniøren Harald Thorstein (36) tilhører førstnevnte gruppe, og kom fra DNBs corporateavdeling til Fredriksen i 2011. Siden har han steget i gradene, og har nå ansvar for Fredriksens børsnoterte selskaper.

Stor frihet

Etter at Tor Olav Trøim og Fredriksen gikk hver til sitt ifjor høst, har Thorstein klart å fylle gapet etter Trøim, og regnes nå som Fredriksens nye høyrehånd.

Filosofien for Fredriksen-selskapene er enkel, og følger en nipunktsliste.

Espen Westeren (36). Jobber med familiens private portefølje. Foto: Aleksander Nordahl
Espen Westeren (36). Jobber med familiens private portefølje. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
Mantraet i filosofien er å tjene penger, ikke sløse dem bort. Etter børsnoteringen av eiendomsselskapet Entra ifjor høst, hvor Fredriksen sammen med døtrene kjøpte seg stort opp, uttalte Espen Westeren (36) til DN at det var «en kjensgjerning at Entra hadde fryktelig høye administrasjonskostnader».

Westeren har utdannelse fra Cambridge, og det var gjennom sin forrige jobb i hedgefondet HBK Investments han ble kjent med personer i selskapet, og har siden 2010 jobbet på London-kontoret med Fredriksen-familiens private portefølje. Der investerer han i obligasjoner, aksjer og eiendom, men gjør også investeringer med høyere risiko og høy forventet avkastning.

I november ifjor hentet Westeren inn Lars Erich Nilsen (33) til Seatankers for å bidra med forvaltningen av Fredriksens private midler. Nilsen beskrives som en «enorm analytisk kapasitet» av personer som har jobbet med ham. Nilsen var tidligere shippinganalytiker i meglerhuset Fearnleys. Han har tidligere også jobbet med milliardær og investor Harald Moræus-Hanssen i Fearnley Advisors, et risikokapitalfond etablert sammen med den amerikanske dollarmilliardæren Wilbur Ross.

Bratt karrierestige

De som leverer i systemet, får større utfordringer. Rune Magnus Lundetræ (38) er en annen som har gått gradene i systemet. Han kom inn på lavt nivå i Seadrill i 2007 og jobbet på interne prosjekter. Da han i 2012 ble forfremmet til finansdirektør i det som da var Norges tredje største selskap, var han et ubeskrevet blad for folk flest. I løpet av tiden som finansdirektør gjorde han en rekke transaksjoner for flere titall milliarder dollar.

Rune Magnus Lundetræ (38), tidligere finansdirektør i Seadrill, nå strategisk rådgiver i DNB Markets. Foto:
Rune Magnus Lundetræ (38), tidligere finansdirektør i Seadrill, nå strategisk rådgiver i DNB Markets. Foto: (Foto: Javad Parsa)
– Vi er kanskje unge sammenlignet med andre i samme posisjoner, men det er bare å være ydmyk og jobbe på. Det er viktig med tillit og det har vi. Da går det meste bra, sa Lundetræ til DN da han tiltrådte i 2012. Lundetræ begynte i DNBs corporateavdeling i august i år.

Unge talenter

Med stor risikoappetitt skal Robert Hvide Macleod (36) tjene penger for Fredriksen i tankrederiet Frontline.

Bergenseren har tidligere jobbet i tradingselskapet Glencore. Etter en tid startet han Highlander Tankers, hvor han selv leide inn båter.

Macleod sluttet en rekke av båtene til Frontline 2012, rederiet hvor Fredriksen har en rekke tanknybygg. Det skal være her han fikk Fredriksens oppmerksomhet, og senere ble tilbudt stillingen som administrerende direktør i rederiet.

Få kvinner

I Frontline jobber også bergenseren Marius Hermansen (36), som jobbet ti år som skipsmegler i Fearnleys i kjøps- og salgsavdelingen før han ble hentet til Fredriksen ifjor. Han er utdannet ved Norges Handelshøyskole i hjembyen, og har også vært trainee hos det danske rederiet AP Møller Mærsk.

Utover Fredriksens tvillingdøtre Cecilie (31) og Kathrine er det få unge kvinner i ledende posisjoner i Fredriksens selskaper.

Birgitte Ringstad Vartdal (38), finansdirektør i Golden Ocean.
Birgitte Ringstad Vartdal (38), finansdirektør i Golden Ocean. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
Finansdirektør og tallknuser Birgitte Vartdal (38) i tørrbulkrederiet Golden Ocean er et unntak.

Hun ble hentet til rederiet av administrerende direktør Herman Billung i 2010. Vartdal jobbet tidligere med finans, risikostyring og investeringer i rederiet Klaveness, hvor Billung også jobbet før han begynte i Golden Ocean. Vartdal er sivilingeniør innen matematikk og fysikk fra NTNU, med en mastergrad i finansiell matematikk fra Herriot-Watt-universitet i Skottland.

– Det er ikke lett for jenter å gå inn i en operativ rolle i denne businessen. Den er dominert av menn, og krever forferdelig mye jobbing, sa Fredriksen til DN i et intervju i mai 2014.

Vartdal har kombinert jobb og familie, og har hatt mammapermisjon fra jobben mens hun har vært hjemme med sitt andre barn.

– Det er et spennende miljø å jobbe i – kommersielt og med korte beslutningsveier – og som finansdirektør er man med på alle de strategiske diskusjonene og de store transaksjonene. Jeg trives veldig godt og får god bruk for både studiebakgrunn og tidligere jobberfaring. Shipping er en veldig internasjonal bransje og mye av det som foregår i verden på makronivå påvirker oss.

– Det er svært viktig for våre selskaper å tiltrekke seg de beste lederne og talentene. Vi som eiere har et bevisst og aktivt forhold til menneskene som ansettes og jobber i systemet, og jeg opplever at våre selskaper oppfattes som meget attraktive arbeidsplasser, sier John Fredriksen til DN.

Vil du lese flere student- og karrieresaker? Meld deg på DN Talents nyhetsbrev og følg oss på Facebook.

John Fredriksen i sitt hjem i London sammen med sin nære medarbeider Harald Thorstein og døtrene Kathrine (til venstre) og Cecilie.
John Fredriksen i sitt hjem i London sammen med sin nære medarbeider Harald Thorstein og døtrene Kathrine (til venstre) og Cecilie. (Foto: Elin Høyland)
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.