- For første kvartal ble omsetningen lavere enn i tilsvarende periode i 2015, med to færre handledager i mars på grunn av påsken, sa Kid-sjef Kjersti Hobøl under kvartalspresentasjonen.

Inntektene falt med 0,6 prosent i første kvartal. Inkludert april var det 3,9 prosent omsetningsvekst hos interiørselskapet sammenlignet med samme periode ifjor. Det var tre flere salgsdager i april i år sammenlignet med fjoråret.

Kid rapporterer om vekst i netthandelen med 32,2 prosent i første kvartal som ikke er inkludert i den sammenlignbare, organiske veksten som for første kvartal var negativ med 4,5 prosent.

- Vi gjør det bedre enn våre konkurrenter, men vårt marked har svakere utvikling enn handelsselskaper generelt i første kvartal. Første kvartal er Kids' svakeste kvartal i løpet av året, sa Hobøl.

Per april har Kid en omsetningsvekst på 3,9 prosent, en negativ organisk vekst med 0,2 prosent og en økning i nettsalget med 41,2 prosent sammenlignet med de første fire månedene i 2015.

Kid har åpnet fire nye butikker siden første kvartal ifjor. Selskapets lojalitetsprogram har nå 315.000 medlemmer, og åpner to nye butikker i Asker og Oslo i april. Kid hadde ved utgangen av fjoråret 130 butikker.

Bjørn Rune Gjelsten eier vel 49 prosent av Kid, som ble børsnotert i november ifjor. Selskapet har rundt 30 prosent av interiørmarkedet.

  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.