Ifølge Bloomberg News vil kinesiske myndigheter ha samtlige 380 millioner kinesiske husholdninger på digital-tv innen 2015. I første omgang skal 100 millioner husholdninger være over på digitalt kabel-tv innen 2008.

-Vi ønsker å være et digitalt samfunn. Vi ønsker å fase ut alt analogt og konvertere til digitalt innen 2015. Vi må subsidiere noe av teknologien som er nødvendig, sa leder for digital-tv for Kinas kringkastingsmyndigheter.

Mot 100 kanaler
Kinesiske myndigheter godkjente 40 digitale betalingskanaler i fjor, mens ytterligere 60 kanaler ventes godkjent inneværende år.

Private lisenser
I forrige uke delte myndighetene ut de fire første bakkebaserte digital-tv lisensene til private aktører. Kinesisk tv har tidligere hatt monopol i markedet.

-Dette er akkurat satt ut i livet, men vi nyter godt av det allerede. Den nasjonale planen vil bidra til å øke salget, sa investor relations- ansvarlig Maggie Mak i tv-produsenten Skyworth til Bloomberg News.

Tandberg Television i god posisjon
Tandberg Television mener de er godt posisjonert i Kina, men venter ingen markert kortsiktig investeringsøkning.

-På lang sikt posisjonerer vi oss for å bli betydelige aktører. Vi er forholdsvis forsiktige til de kortsiktige utsiktene, men vi har en relativt stabil og fin utvikling, sier finansdirektør Tim O'Connor i Tandberg Television til TDN Finans tirsdag.

Langvarig arbeid
Ifølge finansdirektøren er de typiske kinesiske kontraktene for øyeblikket på under 10 millioner kroner pr system og gjelder stort sett oppgradering eller utbedring.

Det er en rekke av de i ethvert kvartal, men han har ikke sett noen stor økning i investeringene. Han venter ikke å offentliggjøre noen større kontrakter fra Kina i løpet av de neste seks månedene.

-Om det skulle være en stor ordre vil det normalt ta flere måneder å komme gjennom budprosessen og å få de tekniske løsningene sammenlignet, så noe sånt vil skje på lengre sikt – minimum seks måneder, sier O'Connor.

Aggressiv prising
På grunn av det langsiktige potensialet vil Tandberg Television prise seg aggressivt i Kina.

-Fordi det er et nytt marked og et konkurranseutsatt marked kan man vente at marginene vil være lavere enn i enkelte av våre eksisterende markeder. Prisen er viktig i denne type markeder og pengene vil man tjene på de etterfølgende handlene, sier O'Connor.

-Når det gjelder potensialet for Tandberg Television i Kina så er vi definitivt tilstede, vi er godt posisjonert og vi selger til myndighetene så vi har veldig gode referanser. Lokalt har vi gode forretningspartnere og det er potensial for forretninger her. Hvor raskt det vil hende er spørsmålet. Det kan skje at de vil snu seg rundt og begynne å investere tidligere, men virkeligheten er at disse tingene pleier å være langsiktige, sier finansdirektøren til TDN Finans.

Kontrakt med NBC News
Tandberg Television meldte i går ettermiddag om en kontrakt med NBC News, der sistnevnte bruker DSNG krypterings og overføringsløsninger fra Tandberg Television for overføring fra OL i Athen.

Ifølge finansdirektøren er denne kontrakten på 10 til 15 millioner kroner og bokføres i tredje kvartal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.