Xiaomi ble Kinas største smarttelefonprodusent i 2014. Selskapet ble etablert i 2010 og fikk raskt en kultstatus hos kinesiske brukere. De brøt alle spilleregler, solgte toppmodeller til under halv pris av konkurrentene og lyttet på tilbakemeldinger fra brukerne.

Huawei går forbi

Oppturen er over. Telekommunikasjonsgiganten Huawei har for første gang inntatt toppen som Kinas mest solgte smarttelefonprodusent. I forrige kvartal økte Huawei salget av smarttelefoner med 81 prosent. Xiaomis salg falt med åtte prosent i Kina, ifølge analyseselskapet Canalys.

«Huaweis bestigning av smarttelefontronen er en bemerkelsesverdig prestasjon når en ser på dette i lys av hvor konkurranseutsatt og modent det kinesiske smarttelefonmarkedet er», skriver analytiker Jessie Ding hos Canalys.

En fullstendig oversikt over fordelingen av markedsandeler kommer først ved månedsskiftet.

«Xiaomi, som har et mål om å selge 80 millioner smarttelefoner på verdensbasis, er under et enormt press på fortsette veksten til å bli en internasjonal aktør da det er en nedbremsing i hjemmemarkedet», skriver Ding.

Huawei har tatt markedsandeler internasjonalt. Huawei var verdens tredje største smarttelefonprodusent i andre kvartal med en markedsandel på 8,7 prosent og Xiaomi på en fjerdeplass, ifølge IDC. Dette var mer enn en fordobling i markedsandelen på to år.

Huaweis toppmodell P8 selges for i overkant av 4000 kroner i Norge. Samsungs Galaxy S6-modell ligger 1500 kroner over i pris og Apples Iphone-modeller koster over 7000 kroner. Xiaomis Mi 4 koster rundt 2400 kroner i Kina – en tredjedel av Apples billigste Iphone-modell.

Intens konkurranse

Samsung og Apple var fortsatt størst i andre kvartal. Denne trenden forventes å fortsette i tredje kvartal, men det antas at Samsung har tapt markedsandeler. I 2012 hadde Samsung en tredjedel av smarttelefonmarkedet. I andre kvartal var andelen 21,4 prosent.

Xiaomi og selskapets grunnlegger har fremstått som Kinas svar på Apple. De har alltid gått sine egne veier – sterke i troen på at lojale brukere skal spre budskapet om produktenes fortreffelighet.

Det legges ofte ut et begrenset antall telefoner for salg. Nylig ble det solgt 40000 smarttelefoner i India på fire sekunder.

- Vi bryr oss ikke om antall solgte telefoner. Vi bryr oss om antall brukere vi har konvertert, sier Xiaomi-investor Richard Liu til nettstedet Quartz.

Xiaomi har hatt syltynne marginer, men er blitt sett på som en vekstkomet. Investorer har verdsatt det privateide selskapet til 45 milliarder dollar. Den internasjonale satsingen er foreløpig begrenset til India og Brasil.

«Det kinesiske markedet er fortsatt stort nok. Xiaomis fokus er på brukeropplevelsen og innovasjon – ikke bare å jakte på førsteplasser og høye statistikker», skriver pressetalsmann Tony Wei på lynmemeldingstjenesten Weibo.

Eiendomsprisene stiger

Kinesiske myndigheter har satt inn støttetiltak de siste månedene mot aksje- og eiendomsmarkedet. Disse tiltakene begynner å vise resultater. Aksjemarkedene har stabilisert seg og nye statistikker viser at eiendomsprisene er på vei opp.

Eiendomsprisene økte med 0,3 prosent fra august til september. Sammenlignet med fjoråret er det fortsatt et fall, men med en 0,9 prosent nedgang er dette det svakeste prisfallet på 13 måneder. I august falt prisene med 2,3 prosent mot 2014.

I storbyene er det en annen historie. I Shanghai økte prisene med 8,3 prosent på ett år. Også i Beijing var det en solid prisvekst på nesten fem prosent.

- Vi føler at prisøkningen er høy i hovedbyene. I mellomstore byer dreier det seg fortsatt om for stort tilbud. Dette vil føre til lavere priser slik at de kan kvitte seg med usolgte leiligheter, sier direktør Paul Tao hos New Heritage Investments til CNBC Asia på fredag.

 

Markedene

Det er en kraftig børsoppgang ved de asiatiske børsene – ledet av børsene i Tokyo, Seoul og Sydney fredag formiddag.

Hovedårsaken er signaler fra Den europeiske sentralbanken om at det kan komme lettelser. Den japanske valutaen har svekket seg mot euro og dollar. Dette har sendt aksjekursene på eksportører som Toyota, Toshiba og Sony høyere.

«Alt jeg kan se i dag tidlig er «eufori». Sentralbanksjef Mario Draghi og hans alver praktisk talt bekreftet at juleaften vil komme på forskudd den 3. desember. Draghis julegaver er en gave til hele verdensøkonomien», skriver markedsanalytiker Evan Lucas hos IG i an rapport.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no