Chen Guangbiao har rykket inn annonser i noen av USAs største aviser denne uken hvor han inviterer 1000 «fattige og nødlidende» amerikanere til en lunsj i Loeb Boathouse i Central Park på Manhattan. Restauranten er kjent fra filmen «When Harry Met Sally».

I tillegg vil de utvalgte få 300 dollar til «yrkesopplæring» for å komme seg opp og frem i livet.

- Jeg ønsker å forteller amerikanere at det er gode filantroper i Kina. Ikke alle er gale luksusforbrukere, sier han i et intervju med South China Morning Post.

Samfunnsansvar

Han håper også å nå kinesiske milliardærkolleger og deres utagerende livsførsel.

- Jeg hater å se hvordan de driver på. Alt de gjør er å kaste penger etter luksusprodukter, gambling og prostitusjon. Veldig få viser samfunnsansvar. Jeg prøver å oppfordre dem til å gjøre noe bra i livet, sier Chen.

Chen Guangbiao har bygd opp en milliardformue de siste årene på resirkulering og eiendomsinvesteringer i Jiangsu-provinsen. Han er kjent for utallige markedsføringsstunt i Kina for å skape blest om sitt eget navn og prosjekter.

Da forurensningen lå tykk over Beijing i fjor vinter kom han til byen med trailerrlast med bokser inneholdende «ren luft» til hovedstadens innbyggere. De gule boksene, påtrykt hans ansikt, ble gitt bort som gaver i Beijings gater.

Han har også knust sin luksus-Mercedes foran tv-kameraer for å støtte miljøaktivister i Kina.

«We are the world»

Over 250 amerikanere har svart på annonsene i New York Times og Wall Street Journal –to av avisene som lesere med høyest inntekt i USA. Han regner med å ha fullbooket arrangementet den 25. juni.

Han vil selv stå for det kunstneriske innslaget. Han skal synge «We are the world» - sangen som ble verdenskjent i 1985 da amerikanske artister skulle hjelpe flyktninger i Etiopia.

Nesten 30 år senere mener kineseren at det er USA som trenger hjelp fra Kina.

- Amerikanske filantropister har gitt penger til kinesiske naturkatastrofer. Hvorfor kan ikke vi hjelpe de fattige i USA? Det vil også bedre forholdet mellom Kina og USA, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.