Medier verden rundt har siden 2010 skrevet om den kinesiske «styltebussen» som strekker seg over to kjørefelt slik at den kan kjøre over biltrafikken. Senest forrige uke kom meldingen om at bussen var ferdig bygget.

Men nå kan det vise seg at hele prosjektet er en bløff for å lure investorer for penger, skriver svenske Ny Teknik som referer til kinesiske Shanghaiist.

Bussen, med navnet «Transit Elevated Bus, (TEB-1)», skal ha blitt bygget og kjørt på en kort strekning, men ifølge statlig kinesisk media er likevel prosjektet en bløff for å lure til seg penger fra investorer.

Myndighetene i byen der «styltebussen» ble prøvekjørt skal ifølge de samme kildene ikke en gang ha kjent til hendelsen med denne testkjøringen. Hele testen skal ha foregått over en strekning på bare 300 meter.

Portalkran med overbygg?

Nå stilles det også spørsmål om selve konstruksjonen, som ved nærmere ettersyn ser ut til å være av dårlig kvalitet. Ifølge nettstedet Jalopnik kan «styltebussen» i virkeligheten være en helt vanlig portalkran som har blitt påmontert et enkelt overbygg. Andre igjen har påpekt at det ikke er noen buss, men et tog, siden den går på skinner

Selv om TEB-1s «jomfrutur» forrige uke ble presentert som en «road test», hevder selskapet som står bak prosjektet at det bare handlet om en intern test for å prøve blant annet akselerasjon og bremsesystem , skriver Jalopnik og Shanghaiist.

Men hva som er den hele og fulle sannhet om dette prosjektet vil nok vente på seg.

Les også: Asia i dag: - Vil skape en global bilrevolusjon


Asia i dag: Asias vekstvinnere frem til 2018

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19
Publisert:

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
 


 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.