Kinas lave produksjonskostnader og effektive logistikk har fått sportsbransjen til å åpne øynene for egenimport og utvikling av egne merkevarer.

Sportsbutikken Gresvig er blant sportskjedene som er ivrige på kutte ut fordyrende leverandør- og grossistledd.

– Langs verdikjeden er det noen ledd som gir verdiskapning og noen som er der fordi norsk sportsbransje ikke har vært moden nok til å gjøre jobben selv, sier produktdirektør Sverre Helno i Gresvig til Dagens Næringsliv.

Bedre resultater
Gjennom kjedene G-sport og Intersport har selskapet de siste årene økt egenimporten fra lavkostland i øst, samtidig som egne merkevarer er bygget opp. Disse merkene utgjør i dag 30 prosent av omsetningen, og andelen vokser. Det gjør også Det samme driftsoverskuddet og aksjekursen.

På under fire år har Gresvigs børsverdi økt fra drøyt 150 millioner kroner til 910 millioner, melder DN.

Heino tror selv at 50 prosent av Gresvigs omsetning vil være egne merkevarer om fem år.

Tallene for tredje kvartal viser en omsetning på 1,1 milliard kroner hittil i år. Det er noe under samme periode ifjor, men både driftsresultat og resultat før skatt er mer enn doblet. Forkl#229en er lavere innkjøpspriser.

Flere satser på egne merker
Resten av bransjen gjør seg samme erf#229. MX-sport har i løpet av de tre siste årene økt andelen egne merker fra knapt tre-fire prosent til oppunder 20.

Også hos Sportshuset er andelen egenimport voksende. I dag er den på to-tre prosent, målet er å nå 10-15 prosent om ikke altfor lenge, ifølge leder Hans Christian Skalleberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.