Filmdistributøren Walt Disney Studios Motion Pictures Norway konstaterer tidenes beste åpningsdag for en ny film på norske kinoer.

Ifølge Inger Warendorph i Disney ble det solgt 81.898 kinobilletter i Norge onsdag.

- Vi har slått danskene ned i støvlene og gjort det veldig bra i forhold til Sverige. Vi har to tredjedeler av det svenske besøket, mens vi vanligvis ligger på rundt halvparten, sier hun.

Les også: Pr-byråer midt i Telenor-kamp

I absolutte tall gikk flere på kino for å se «Star Wars» i Norge enn i både Danmark (rundt 60.000 solgte billetter) og Finland (cirka 49.000).

- Det er alltid hyggelig å slå danskene. De ble jo slått ut av håndball-VM igår også, og nå slår vi dem på kino, sier Warendorph

Beste åpning noensinne

- Dette er tidenes rekordbesøk på kino i Norge på en dag. Vi har slått den siste «Harry Potter»-filmen, som toppet statistikken for beste åpningsdag på kino i Norge, forteller hun.

«Harry Potter og Dødstalismanene – Del 2» kom i 2011 og solgte 81.469 på første dag.

- Jeg sitter med stjerner i øynene. Åpningssalget er også langt over både «Hobbiten» og «Ringenes Herre». Vi er veldig fornøyd, sier Warendorph.

Tror på rekordhelg

Hele 209 norske kinoer skal vise den nye Star Wars-filmen i løpet av den forestående premierehelgen.

Forhåndssalget har vært formidabelt.

- Onsdagspremiere gir alltid et dropp på torsdag, og så tar det seg opp igjen i helgen. Det er fortsatt vanskelig å si hvor vi ender opp totalt sett etter søndagen. Det jeg håper og tror, med denne åpningsdagen, er at vi også kommer til å ha tidenes største åpningshelg på kino, sier Warendorph.

DNs anmelder mener regissør J.J. Abrams «har trimmet hengebuken av pretensiøs pratsomhet til en stram sixpack av et actioneventyr man kan knytte seg emosjonelt til uten å ofre selvrespekten».

Resten av DNs anmeldelse kan du lese her: Stjernekrig med smell

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Det Nye brøt god presseskikk med «Fotballfrue»-samarbeid  

Schibsted vil kjøpe seg opp i Hemnet

Schibsteds nye stjernetrio dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.