De kjappe boligsalgene gir det resultatet at stadig flere oppdager feil og mangler etter at de har flyttet inn.

En oversikt fra forsikringsselskapet Forbrukerforsikring viser at hver fjerde boligkjøper kan vente seg en ubehagelig overraskelse etter kjøpet når de oppdager at noe er galt med boligen. Manglene er så store at de trenger advokathjelp.

- Budrundene går så raskt at kjøper ikke har skikkelig tid til å gå gjennom boligen før man må bestemme seg, sier administrerende direktør Johan Dolven i Forbrukerforsikring til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Like stort ansvar som før
Raske budrunder fratar ikke kjøper ansvaret med å undersøke boligen. Forbrukerforsikring forsikrer kjøperne av boliger som en motvekt til selgers eierskifteforsikring.

- Det er mye som kan gå feil i et opphetet boligmarked. Boligkjøpere har et sterkt behov for å få profesjonell hjelp når det oppstår problemer etter en heseblesende budrunde, sier Dolven.

Mange boliger med mangler
Selskapet ser nå stadig flere eksempler på at boliger fraviker fra det selger opplyser. Toroms leiligheter markedsføres som treroms, verandaer som er ulovlig oppført, fukt og råteskader er noen av problemene.

I løpet av de siste månedene har Forbrukerforsikring behandlet over 100 klagesaker etter boligkjøp. Ofte ser selskapet at problemer kan løses i perioden fra kontraktsmøtet og i tiden frem til overtakelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.