Oppkjøpsfondet Herkules kjøper opp Sveriges største kaffebarkjede Espresso House og planlegger å ta den med seg over grensen til Norge, skriver Dagens Næringsliv.

Espresso House er verdsatt til rundt 800 millioner svenske kroner basert på at det i år styrer mot en omsetning på rundt 560 millioner svenske kroner, og et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på rundt 80 millioner fra sine 120 utsalgssteder over hele Sverige.

Til sammenligning hadde Kaffebrenneriet, Norges største kaffebarkjede med 25 utsalg, en omsetning på 137 millioner norske kroner ifjor.

Og de er ikke alene på kaffearenaen i Norge.

Den svenske kaffebarkjeden Wayne’s Coffee, med Selvaag Invest i ryggen, åpner nye kaffebarer i ekspressfart. DN skrev i juli at kjeden har planer om å åpne ti filialer neste år. I februar åpnet amerikanske Starbucks et utsalg på Gardermoen.

I tillegg har Stockfleths og trondheimsbaserte Dromedar begge åtte utsalg.

- Plass til 400 kaffebarer
Adriano Capoferro, sjef i Espresso House og tidligere Deli de Luca-gründer, er ikke bekymret over at det blir tettere mellom kaffebarene.

– Kaffekonsumet er høyt og sammenlignet med eksempelvis Storbritannia ligger vi trolig syv-åtte år bak i utviklingen av nye kaffebarer, sier Capoferro, som basert på utviklingen i Storbritannia mener det bør være marked for 400 kaffebarer i Norge.

På spørsmål fra DN om hva som er viktig for å lykkes i denne bransjen, svarer Capoferro:

– Mennesker. Dette er «people business». Menneskene som kommer inn i kjeden må være den riktige typen mennesker. Man må ta vare på de som kommer inn, gi opplæring og hjelp til det som skal gjøres. Samt at vi som leder kjeden ikke må vende oss inn mot kontoret, men ut mot kundene.

Drikker mye mer utenfor hjemmet
Heller ikke Herkules-partner Sverre Flåskjer er redd for overetablering. Han tror den sterke veksten i kaffemarkedet vil fortsette.

– Nordmenn og svensker, og forsåvidt også finner, drikker mest kaffe i verden. Kaffevanene er i ferd med å endres. De siste årene har det vært en eksplosiv vekst i antall kaffekopper vi drikker utenfor hjemmet. Vi kjøper kaffe både fra kaffebarer, Statoil og 7 Eleven. Veksten i dette markedet har vært 25 prosent årlig de siste fem årene, og vi tror den vil fortsette, sier Flåskjer til Dagens Næringsliv

Herkules forvalter et av Norges største oppkjøpsfond og har god erf#229 med kjeder. Det solgte seg ifjor ut av billigkjeden Nille med solid gevinst.

Espresso House blir kjøpt fra det britiske oppkjøpsfondet Palamon Capital Partners.

Les også: Så mye kaffe er sunt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.