«Sonic» er navnet på et virtuel pinnsvin som de siste femten årene har blitt utnyttet på det mest brutale av spillprodusenten Sega. Han har vært en maskot som har blitt dratt i alle retninger for å tilfredsstille et nostalgisk publikum som mimrer tilbake til en problemfri barndom. Reinkarnert utallige ganger i to og tre dimensjoner, men foruten tidvise nostalgitripper har de moderne Sonic-spillene ofte vært flaue opplevelser.

Derfor er det med en viss skepsis at et nytt Sonic-spill prøves ut. Denne gangen er det oppfølgeren til det helt greie Sonic & Sega All-Stars Racing som settes i maskinen, og mens jeg forventer nok en generisk parade av Sonic- og Sega-helter skviset inn i Mario Kart-formatet, viser det seg at utviklerne i Sumo Digital i stedet har laget et heidundrandes fengende racingspill som rister av seg Mario Kart-tvangstrøya og i stedet står støtt på egne ben (hjul).

Hva har skjedd med Sonic? OutRun er svaret. Utviklerne i Sumo Digital lagde nemlig i sin tid oppfølgeren til bilspillklassikeren OutRun. OutRun 2 og OutRun: Coast 2 Coast var racingspill der realisme var ofret til fordel for kilometerlange slædder på brede motorveier i vakre landskap. OutRun-oppfølgerne var fartsglade slæddefester med kjernemekanikker som tok tid å mestre, men som bød på berusende lykkeopplevelser bak rattet for de som var villige til å forkaste realisme og omfavne fantasi-racing.

 

Ferdighetsbasert slæddegalskap
Mye av det samme systemet finner vi igjen i Sonic & All-Stars Racing Transformed. Her skal Sonic og en rekke andre Sega-helter kjøre om kapp mot hverandre på baner fra ulike Sega-spill. Det handler om å slædde så mye som mulig. Dette bygger opp en fartsbelønning, som utløses så snart man kommer ut av svingene.

Sonic & All-Stars Racing Transformed er et racingspill som belønner gode ferdigheter langt mer enn andre Kart-spill. Å spille alene mot datamaskinen er utfordrende - ikke fordi de bombarderer deg med kraftige våpen konstant - men fordi motstanderne kjører bra og det å innta førsteplassen krever gode kjøreferdigheter fra deg.

 

Land, vann og i lufta
Noe annet spillet lykkes med er variasjonen. Hoveddelen av spillet foregår bak rattet på en bil, men nivåene forandrer seg underveis, og da gjør bilen det og. Plutselig er du på vannet i en båt, eller i lufta med et fly. Kjørefysikken endres selvsagt også i disse overgangene: en båt svinger tregere enn en bil og må dermed ha en litt annen kjørelinje, mens flyet krever presisjonsstyring i fire retninger. Overgangene er smidige og knapt merkbare, og selv om grunnkonseptet kanskje er rappet fra Nintendo 64-klassikeren Diddy Kong Racing er gjennomførelsen bedre her.

For Sega-fans fungerer spillet også som et hyggelig museum som vekker til live gamle spillhelter og serier. Det er kanskje en litt vel blanda gjeng sjåfører og farkoster - ikke alle passer helt naturlig sammen - men samtlige er behandlet med respekt for kildematerialet.

Sonic & All-Stars Racing Transformed er utviklet av Sumo Digital og utgitt av Sega. Spillet er lansert på Playstation 3, Xbox 360, PC, Wii U, Playstation Vita og Nintendo 3DS.

Les full test og se flere bilder hos Spill.no.

Les flere tester i vår testseksjon.