Fly er ikke det eneste som skal ta av for Bjørn Kjos og Norwegian. Ifjor kom selskapet med egen bank, og nå lanserer selskapet eget mobilselskap, som skal følge deg både på landjorden og i luften. Dermed kaster Norwegian seg hodestups ut i et marked som er blitt merkbart tøffere det siste året.

Les også: Norwegian starter mobilselskap

Det siste året har små mobiloperatører gått konkurs, og mange er blitt kjøpt opp til betydelig lavere priser per kunde enn Idar Vollvik fikk da han solgte Chess til Teliasonera i 2005.

- Ja, vi vet markedet er tøft, og vi ville ikke engang kunnet vurdere det uten den sterke internettsiden vår, sier Bjørn Kjos til Dagensit.no.

Knallstart med nettsalg
Kjos vil ikke si noe om målsetningene, men bekrefter at det nok bør være snakk om et sekssifret antall kunder. Dette er ikke et lite sideprosjekt.

- Vi har 80.000 kunder hver dag på vår nettside og det åpner mulighetene for kryssalg, akkurat som for banktjenesten vår, sier Kjos.

Han hevder satsingen på nettbank har gått svært mye bedre enn ventet.

- Vi fikk 30.000 kunder allerede de første 14 dagene, og ligger minst ett år foran budsjett, sier han.

Branson-modellen
Norwegians røde farger vil trolig snart finnes på en mengde norske mobilskjermer, og det kan bli flere tjenester fremover. En liknende strategi har blant andre Richard Bransons Virgin hatt stor suksess med. Virgin er et svært sterkt merkenavn, og den røde logoen kjennes igjen fra satsinger innen fly, platebransje, tv-distribusjon, tog og mye annet.

Kjos hevder imidlertid det ikke er merkevaren som er kjernen i Norwegians strategi.

- Grunnen til at vi gjør dette er den sterke internettandelen vi har, understreker Kjos

- Satser du på å bli en norsk Richard Branson?

- Hehe. Jeg har mye sans for ham og har lest to bøker av ham, men filosofien bak satsingen er internettstyrken vår, sier han.

Les også: Bjørn Kjos tar en Branson

Slutt på flyfreden
Norwegians plan er å lage et lavpriskonsept. Men Kjos vil også tilby noe som er viktig for forretningsreisende.

- Dette er særlig rettet mot nettløsninger på flyplasser og om bord i flyene, sier Bjørn Kjos til Dagensit.no.

Prisingen er ennå ikke klar, men Kjos lover langt lavere priser enn dagens løsninger. Han antyder at mobiltelefon og internettilkobling kan bli en del av abonnementet for bedriftsbrukere.

Nye fly vil få utstyret først, så skal resten av flyparken utstyres. Kommunikasjonen ut av flyet vil gå via satellitt, mens kundene bruker trådløst nett for internett og vanlig mobiltelefoni.

Bygger ikke selv
Norwegian skal kjøpe inn og installere utstyret på fly, men ellers vil de ikke bygge noe mobilnett selv.

- Det er tre nettbyggere i Norge som allerede har nett. Vi kommer til å samarbeide med en av dem.

Telenor, Netcom har i det siste fått konkurranse fra Network Norway og Tele2 som bygger et felles nett. Hvem av disse vil Norwegian velge?

- Det vet vi ikke ennå. Vi kommer til å be om tilbud fra alle tre, sier Kjos.

- Hva slags selskap skal Norwegian bli?

- Vi har lagt dette i et separat selskap så det ikke skal ta fokus fra det jeg driver med, som er flyselskap, sier Kjos.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.