Forbrukerombudet varsler hardere kamp mot ulovlig og villedende markedsføring, særlig innen eiendom, alternativ behandling, forbrukslån og TV-bransjen.

Det er særlig digitaliseringen som skaper nye utfordringer, mener forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth, som torsdag presenterte strategien for 2017.

- Digitaliseringen fører til at vi kan handle reiser, tjenester og varer på nett, forvalte boligsalget vårt selv og sjekke helsa ved hjelp av et utall nye apper. Vi vil jobbe for at handelen på de nye plattformene skal foregå på en ryddig og lovlig måte, sier Haugseth.

Uønsket telefonsalg og villedende markedsføring

Forbrukerombudet vil særlig slå ned på ulovlig markedsføring. I fjor mottok ombudet i alt 12.757 skriftlige klager og tips om brudd på markedsføringsloven. Det er ny rekord.

Bransjene avis, strøm og eiendomsmekling står lavest i kurs hos forbrukerne.

- Forbrukerne reagerer på uønsket telefonsalg og villedende markedsføring, sier Haugseth. 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.