– Så langt har vi fått 13 kanselleringer for 2020, sier assisterende havnesjef Jon Olav Stedje i Aurland havnevesen til NRK.

Fra 1. januar 2020 blir det strengere miljøkrav for cruiseskip. Alle fartøy som er bygd før år 2000 som ikke er oppgradert, får ikke komme inn i Geirangerfjorden og Nærøyfjorden.

Stedje tror det blir flere kanselleringer.

– Det er klart det blir en økonomisk nedgang. I verste fall kan det bety 70 færre skip. Det er 90.000 passasjerer. I rene havneinntekter betyr det mellom tre og fire millioner kroner, sier han.

Han er likevel opptatt av å ikke bare se de negative sidene ved at det blir færre skip.

– Vi må bruke dette til å utvikle oss som cruisedestinasjon og se det positive dette kan tilføre oss. Nå får vi de skipene vi ønsker oss i fjorden, sier Stedje.

I Geirangerfjorden har de ikke fått like mange kanselleringer som i Flåm.

–Vi har færre enn fem kanselleringer for 2020. Men det kan hende det kommer flere, siden Flåm har så mange flere enn vi har. Vi tolker dette slik at cruiserederiene i stor grad klarer å tilpasse seg de nye kravene, sier havnesjef Rita Berstad Maraak i Stranda havnevesen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.