Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero har sett seg lei på at «lure-hybrider» med liten el-rekkevidde og høye CO2-utslipp får en saftig avgiftsreduksjon, skriver VG. De har laget en alternativ avgiftsmodell til regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Vi vil gjøre forskjellen mellom rene elbiler og biler med diesel og bensinmotor større. Derfor har vi skjerpet CO2-avgiften betydelig. Samtidig er det viktig for oss å skille mellom «gode» og mindre gode ladbare hybrider, sier Kari Asheim, som er fagansvarlig transport i Zero.

Med deres opplegg blir bestselgerne blant fossilbilene i snitt 16.000 kroner dyrere, mens de blir 4.000 dyrere med regjeringens forslag.

Snittet i avgiftsreduksjonen for 20 ladbare hybrider vil bli på 1.220 kroner, mot 51.021 i regjeringens forslag. De mest populære konvensjonelle hybridene vil få en økt avgift på 9.417 kroner, mot avgiftslette på cirka 7.000 kroner i regjeringens forslag.

Hans Olav Syversen i KrF bekrefter at dette er et tema i diskusjonene om deres alternative budsjett. Han sier partiet jobber med ulike alternativer for CO2-avgiften og ser på endringer for ladbare hybrider basert på rekkevidde og batteristørrelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Det mørkeblå skiftet dn+   (DN+)

 
Disse bilene blir billigere dn+  (DN+)