– Først og fremst er dette et lite strå som neppe brekker kamelens rygg, sier NHH-professor Gunnar S. Eskeland.

Han sikter til fredagens nyhet hvor statsminister Erna Solberg (H) varslet en økning på fem prosent på CO2-avgiften i neste års statsbudsjett.

Eskeland er professor i Business and Management Science ved NHH, og har økonomi og miljø som ett av sine spesialfelt.

Han mener den varslede økningen er så liten at folk flest vil merke noe særlig til det.

– Mest av alt er CO2-avgiften et bredt og godt virkemiddel, men en fem prosents økning i avgiften vil ikke bety mye for priser på drivstoff. Det blir nok ingen veiblokader i landet på grunn av dette, sier han.

Få vinnere

Da statsministeren bekreftet økningen i talen til FNs generalforsamling fredag understreket hun at det var noe som ble avtalt i Granavold-erklæringen. Ifølge henne vil det presse frem ny teknologi, samtidig som det ikke skaper store brudd.

Selv om Eskeland beskriver økningen som for liten til at det vil ha en effekt på folks lommebøker, er han klar på at økningen representerer et viktig steg.

– Fordi det er en så liten økning blir det derimot vanskelig å skulle snakke om vinnere og tapere, men vinnere vil jo i så fall bli de som ikke har drivstoff i budsjettene sine. De vil vinne veldig lite, sier professoren.

Femårsplan

I Granavold-erklæringen kom det frem at regjeringen planlegger å øke CO2-avgiften med fem prosent årlig for alle sektorer frem til 2025.

Dette er noe Eskeland er positiv til.

– Over fem år vil jo dette bety et kraftig tiltak, om politikerne klarer å holde det de lover. Dessuten er det interessant at de sier noe om retningen fremover fordi da har forbrukere, næringsliv og teknologien en fremtidsvisjon å forholde seg til, sier han og legger til:

– Det å sette forventninger er viktig. Med forventning om fem års økning kan folk ta kraftigere grep, som å flytte nærmere jobben eller kjøpe mer drivstoffgjerrige biler og lastebiler, sier Eskeland.

Ingen bombe i bransjen

Tommy Hansen, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i Norsk olje og gass, sa til DN da nyheten kom fredag at de var forberedt på økningen.

– Det kommer ikke som noen overraskelse for oss, fordi dette står i Granavolden-erklæringen som ble lagt frem i januar i år. Der ble det sagt at avgiften skulle gå opp med fem prosent årlig for alle sektorer frem til 2025. Vi jobber helt uavhengig av dette med å redusere utslipp fra industrien, sa Hansen.

– Vi har en CO2-avgift i motsetning til andre land. Den gir resultat. Vi mener det bør være en global pris på CO2, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.