Etter at DN tirsdag skrev om hotelleier Petter Stordalen og hans kollega Eirik Bogsnes som fløy hvert sitt fly til en hotellåpning i Linköping har debatten gått heftig i sosiale medier.

Administrerende direktør i Scandinavia Online, Jan Thoresen, har lagt ut et regneeksempel som viser at om småflyet Bogsnes fløy i hadde blitt byttet ut med en stor suv, som for eksempel en Toyota Land Cruiser, ville CO2-utslippet vært 2,3 ganger større.

– Det må tas noen forbehold. Mitt hovedpoeng er at vi ofte blander sammen logikk med moralske argumenter. Det er lett å fordømme ting som virker miljø-uvennlig uten å vite hva man snakker om. Det er jo logisk, et propellfly kan fly rett frem med en knøttliten motor. Det er på en måte luftens moped, sier Thoresen.

Dette sier eksperten

DN har ringt klimaekspertene hos Cicero for å høre om det kan stemme. I samarbeid med DN har seniorforsker Borgar Aamaas sett nærmere på hva fly mot bil vil utgjøre på en tur fra Oslo til Linköping. Regnestykkene er basert på et småfly av typen Diamond DA40 TD, som er flyet Bogsnes brukte og en Bombardier Challenger 350, som er Stordalens jetfly.

– Er virkelig et småfly bedre for klimaet enn å kjøre bil?

– Kortversjonen er at bilen og det lille flyet, Diamond, kommer ut med cirka like store utslipp, rundt 70–80 kg CO2 for reise en vei, forklarer Borgar Aamaas, seniorforsker i Cicero, senter for klimaforskning.

DN har i tillegg sammenlignet med hvilke biler Stordalen har i garasjen sin, der mange slipper ut ganske mye mer enn en gjennomsnittlig bil.

Utregningene er basert på anslag, uavhengig av antall passasjerer. Bilenes forbruk og utslipp er fabrikktall, og kan dermed være langt høyere i reell trafikk.

Stordalen benyttet en privatjet av typen Bombardier Challenger 350.
Stordalen benyttet en privatjet av typen Bombardier Challenger 350. (Foto: Bombardier)

– Hva med en privatjet, slik Stordalen har?

– Det er et større fly og vil derfor komme en god del dårligere ut enn propellflyet. Cicero har gjort studier på store fly, og så lenge det er et moderne fly som er fullt, så kommer man ganske likt ut som en bil når det gjelder total klimaeffekt.

Aamaas forklarer at en av årsakene til at fly ses på som klimafiendtlige er at de tilbakelegger så store avstander.

– Det er heller ikke kun på CO2 at det er flere klimaeffekter med å fly. Flyr man i åtte til ti kilometer høyde kommer kondensstripene, og det nesten dobler klimaeffekten, sier Aamaas.

Stordalens biler

Petter Stordalen har tidligere stått frem som en bilelsker, noe også innholdet i garasjen hans viser.

Skulle Stordalen kjørt strekningen fra Oslo til Linköping med en av bilene sine, for eksempel verdens raskeste suv Bentley Bentayga med W12-motor og 608 hestekrefter med et oppgitt forbruk på 1,31 liter på milen, hadde han på veien sluppet ut 125,5 kilo CO2.

Enda verre hadde det vært om Stordalen hadde kjørt sin Mercedes SLR McLaren. Den 626 hestekrefter sterke superbilen med plass til to har et oppgitt forbruk på 1,45 liter på milen. Det ville i tilfelle gitt et CO2 utslipp på den 431 kilometer lange turen på nesten 150 kilo en vei, i tillegg til et NOx-utslipp på 15,5 kilo. Stordalen har tidligere sagt at han ikke klarer å kvitte seg med denne bilen, men at den stort sett står i garasjen.

I 2007 bekjente Petter Stordalen sine synder. En bil han sa han aldri klarte å selge var hans Mercedes SLR McLaren. Bilen er fremdeles i Stordalens eie.
I 2007 bekjente Petter Stordalen sine synder. En bil han sa han aldri klarte å selge var hans Mercedes SLR McLaren. Bilen er fremdeles i Stordalens eie. (Foto: Embret Sæter)

Litt bedre hadde det blitt om han tok sin Mercedes-AMG S 63 med 585 hestekrefter. Da hadde 103 kilo CO2 blåst ut gjennom de fire eksosrørene.

Stordalen har også fire elbiler registrert på sitt navn, viser en utskrift fra motorvognregisteret. To av dem er av Tesla Roadster-modellen med to seter. Disse bilene har en rekkevidde på noe over 30 mil, og kan ikke hurtiglades på Teslas superladere. Dermed hadde turen tatt ganske lang tid.

Her kjører Petter Stordalen rushtidsrally mot Bård Hoksrud i 2009 i en av sine Tesla Roadstere.
Her kjører Petter Stordalen rushtidsrally mot Bård Hoksrud i 2009 i en av sine Tesla Roadstere. (Foto: Elin Høyland)
Les fra da DN kjøret Tesla Roadster: EssensiEL kjøreglede

I garasjen står også en Peugeot Ion som neppe hadde egnet seg til en slik langtur, samt en eksklusiv Mercedes-Benz SLS Electric Drive. Med 750 hestekrefter og måkevingedører hadde heller ikke de 25 milene denne bilen har i rekkevidde vært en særlig effektiv transport-metode.

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive er en spektakulær elbil bygget i under 100 eksemplarer. Stordalen har en.
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive er en spektakulær elbil bygget i under 100 eksemplarer. Stordalen har en. (Foto: Embret Sæter)
DN har testet en prototyp av denne bilen: Prøvekjørt: Elektrisk superstjerne

Billigst hadde han og miljøet sluppet unna i hans Toyota Yaris hybrid som har et oppgitt forbruk på 0,36 liter på mila og et utslipp på 82 gram CO2 per kilometer.

Petter Stordalen vil ikke kommentere saken, men har tidligere uttalt seg slik om å fly privatfly.

– Jeg har svært god samvittighet. Vi kan ikke ha dårlig samvittighet for de reisene vi foretar, hverken forretningsreiser eller ferien til Syden, sa han til Nordlys i 2014.

Eirik Bogsnes, som er ansvarlig for bærekraft i Nordic Choice Hotels, skriver i en tekstmelding til DN at Nordic Choice er svært opptatt av bærekraft, og at de synes medienes fokus på relevante saker er viktig, men at debatten blir aller best når den har en faktabasert tilnærming. (Vilkår)

Her kjører DN Jaguar I-Pace
Jaguars første elbil er ikke bare en elegant bil, den byr også på allsidige egenskaper.
01:49
Publisert: