Kåringen grunngis med at undergrunnsbanen i København har svært stabil drift og at den raskt fikk på plass trafikk på strekningen mellom byens sentrum og flyplassen Kastrup. Et høyt sikkerhetsnivå og stor tilfredshet blant kundene trekker også opp.

– Som hovedstad og storby har vi god grunn til å være tilfredse med en slik pris, sier København-politikeren Jesper Christensen til avisen Berlingske Tidende. Styreformann Henning Christophersen i Metroselskabet er ikke overrasket over prisen.

Christophersen sier til det danske nyhetsbyrået Ritzau at fagfolkenes bedømmelse er i samsvar med brukernes erf#229er. – Den nyeste kundeundersøkelsen viser at 98 prosent enten sier seg tilfreds eller svært tilfreds, sa styreformannen onsdag.

Den første delen av Københavns metro ble åpnet i 2002, systemet er fortsatt under utbygging og den store ringbanen Cityringen ventes ikke å stå ferdig før i 2018. Tallet på reisende med undergrunnsbanen i den danske hovedstaden var i fjor på nesten 40 millioner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.