Opprinnelig var planen at den 8,5 kilometer lange underjordiske Fornebubanen skulle åpnes for trafikk i 2021, men tidspunktet er nå forskjøvet til 2024 eller 2025 i reguleringsplanen som Ruter opererer med, melder NRK.

Årsaken til tidssprekken er at reguleringsarbeid, forprosjekt og prosjektering ikke har skjedd parallelt, men i påvente av opprettelsen av en byggherreorganisasjon.

- Vi har hovedsakelig jobbet med reguleringsplanen til nå. Nå skal det opprettes en etat som tar for seg det videre arbeidet med gjennomføring av banen, sier utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Ruter.

Fornebubanen skal etter planen kunne frakte 6.000 passasjerer i timen, en dobling av dagens kapasitet med buss på strekningen. Den skinnegående reisen fra Fornebu til Majorstua blir på 12 minutter.

Prisen for det rimeligste alternativet uten ny stasjon på Majorstua er anslått til 6,2 milliarder. Det dyreste alternativet med ny underjordisk T-banestasjon i to etasjer på Majorstua er anslått til 11,4 milliarder.

Regjeringen har lovet å dekke 50 prosent av kostnadene. Resten sørger bompenger fra Oslopakke 3 og grunneierbidrag fra Fornebu for. Dessuten skal eierne av tomter langs traseen også bidra økonomisk. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.