Hvert år kårer Euro Ncap, som står for kollisjonstester i Europa, bilene som gjør det best i kollisjonstestene i hver bilklasse.

Sikkerhetssystemer som beltestrammere bak og automatisk bremseteknologi har blitt mer utbredt og gjør avstanden mellom nye og gamle biler større, rent sikkerhetsmessig.

Kanskje ikke så overraskende, så kom Volvos storsuv XC90 ikke bare på topp blant de store suvene, men var også bilen som gjorde det best av alle i 2015.

Les DNs test av XC90: Volvoen er et solid svensk gull

"Det svenske selskapets nye flaggskip oppnådde fremragende 97 prosent for beskyttelse av voksne og maksscore på 100 prosent for bilens sikkerhetsassistanse-teknologi" heter det i en pressemelding fra kollisjonstestbyrået.

Les også: Er dette verdens sikreste bil?

Ifølge Euro Ncap kan ikke resultatene sammenlignes direkte på tvers av klassene, og heller ikke fra år til år, ettersom kravene for å få toppscore stadig vekk skjerpes.

AV de mindre suvene var det Mercedes GLC som gjorde det best. For store familiebiler havnet Jaguar XE og Toyota Avensis på samme resultat, men Jaguaren blir best i klassen ettersom alt sikkerhetsutstyret er standard.

Les DNs test av GLC: Strømlinjeformet stjerne dnPlus (DN+)

Les DNs test av Jaguar XE: Pass opp, BMW! eller av Toyota Avensis: Avensis blir ved sin lest dnPlus (DN+)

For mindre biler var det Infiniti Q30 som gjorde det best. Infiniti er Nissans luksusmerke, men bilene importeres ikke til Norge.

To japanske småbiler som selges i Norge, gjorde det imidlertid godt. Honda Jazz og Suzuki Vitara knivet om å bli best i klassen, men Hondaen stakk av med tittelen på grunn av produsentens strategi for sikkerhetssystemer.

Les test av Suzuki Vitara: Gjenfødt bestselger

For flerbruksbiler var Volkswagen Touran best blant de mindre, mens Ford Galaxy slo Renault Espace blant de store.

I klassen for roadstere var det ingen som oppnådde fem stjerner, så de fire stjernene Mazda MX-5 oppnådde holdt til seier i klassen, foran Audi TT og BMW Z4.

Les test av Mazda MX-5: Fire glade hjul

I 2016 innfører Euro Ncap vurdering av automatiske stoppsystemer for fotgjengere, teknologi som enkelte biler i premiumklassen allerede har.

Her er vinnerne i de ulike klassene:

Kilde: EuroNcap

 

Les også:

Årets siste kræsjtest

Så sikre er bilnyhetene

Tre nye kollisjonstester  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.