Det er en motsetning når Hindsbo 27. februar skriver i Dagens Næringsliv at Nasjonalmuseet burde være åpent, «et sted for kunnskap, kritisk tenkning og kreativitet» og så nekter hun å ha dialog med arkitekten om viktige arkitektoniske og kulturelle spørsmål.

Det er en motsetning når Karin Hindsbo ønsker å forvandle det viktigste og sentrale rommet i utstillingen til en kafé og souvenirbutikk. Hva har dette å gjøre med «kunnskap, kritisk tenkning og kreativitet» og hennes andre gode intensjoner for museet? Tvert imot vil det være en klar melding om at forbrukersamfunnet har klart å okkupere sentrum av landets viktigste kulturinstitusjon. Det er heller ikke behov for kafé i dette rommet fordi hovedkafeen i museet ligger et halvt minutt unna.

Om fasaden sier Karin Hindsbo: «Da mener vi det er nødvendig med tydelige skilt» og «besøkende skal ikke lure på om det er Nasjonalmuseet». Det er imidlertid et faktum at hverken operaen eller slottet eller Frognerparken har gigantiske tegn som sier hva de er. Likevel finner turister og besøkende veien uten problemer. Vi foreslo enkle, elegante bronsebokstaver nær inngangen, som et dekorativt element som harmonerer med fasadens stein. Det motsatte av det støyende kommersielle reklameskiltet i aluminium som Hindsbo nå ønsker.

Det ville være synd om museet på grunn av at man feilaktig trodde det var nødvendig, ble bygget med disse stygge elementene. Er det dette vi vil overlate til våre etterfølgere?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Sjeldent god sydenvin
Vin fra Kreta på sitt aller beste imponerer.
02:17 Min
Publisert: