Da den nye TT så dagens lys for et par år siden, mente vi at minstemann var det beste valget. Nå har Audi funnet ut at det er på tide å oppdatere motorprogrammet for den lille coupe-raceren. Audi TTS er den nye toppmodellen i TT-familien, i tillegg kommer bilen nå med en liten motor på 1,8 liter og en toliters dieselmotor.

TT har markert seg som en potent kjøremaskin, og med TTS settes kronen på verket.

Eksossmell
Et svært avstivet understell og firehjulsdriften kombinert med s-tronic-girkassen og en hissig toliters turbomotor gjør dette til en åpenb#229 på svingete veier. Med forsiktig bruk av høyrefoten og på de helt lave turtallene føles bilen litt treig, men om forholdene ligger til rette for slikt, og høyrefoten kan klemmes ned i takt med at hornene i pannen vokser, klemmes man tilbake i skinnsetene. Når den automatiserte girkassen finner det for godt at den skal gire, hører man et avdempet smell gjennom motorlyden. Tøft.

 

Glimrende girkasse
Spesielt i s-modus på girkassen, blir den ekstra hissig, og girene skiftes ikke før turtallsnålen passerer 6000 omdreininger. De 272 hestekrefteren gjør at akselerasjonen er imponerende. Null til 100 km/t går unna på 5,2 sekunder, noe som er 0,2 sekunder raskere enn samme bil med manuell girkasse. Det er også et halvt sekund raskere enn Nissan 350Z og nesten ett helt sekund raskere enn Porsche Cayman. Heftig.

Tradisjonelt sett skal sportsbiler ha manuell girkasse. S-tronic-grirkassen er ikke noen dårlig erstatning. Bak rattet er det hendler som gjør at man kan gire selv, samtidig som begge hendene hviler på rattet. Under køkjøring avsløres en svakhet med girkassen. Ved minimale turtall ligger bilen i andregir og pumper og rykker litt.

 

Kompakt rakett
Bilen føles liten og ekstremt kompakt, og svingkjøring går som på skinner. Quattrosystemet fungerer utmerket og kombinert med støtdemperne og understellet forøvrig sitter man som limt til asfalten.

Firehjulsdriftsystemet gjør at du føler deg trygg i nesten enhver situasjon.

Epler og pærer
TTS slipper ut 188 gram per kilometer, mens miljøbilen som miljøforkjemperen Siri Kalvig liker å skryte av å kjøre, en Lexus RX400h slipper ut 192 gram. Ikke for å hevde at TTS er noen miljøbil, men det er da sannelig ikke Lexus-hybriden heller.

 

Det kan kanskje virke litt søkt å sammenligne epler og pærer på denne måten. Bilene er på ingen måte konkurrenter, men Audi TTS og Lexus RX400h har flere likheter. Prisen er ikke så langt unna hverandre, antall hestekrefter er det samme, de har firehjulsdrift og begge bilene er ganske så spreke. Hvorfor den ene har fått miljøbil-stempel og den andre ikke, er ikke lett og si.

Kort fortalt handler dette om hvor imponerende det er at TTS ikke bruker mer enn 0,79 liter per mil. I praksis skal det godt gjøres å kjøre på den måten, du må for all del ligge unna s-modusen på girkassen, og høyrefoten bør være av den lettere sorten. Men dette er nok et bevis på at downsizing av motorer og avanserte automatiske girkasser er veien å gå. TT-toppmodellen hittil har hatt en V6-motor med 250 hestekrefter som med manuelt gir slipper ut 247 gram per kilometer. TTS er altså sprekere og adskillig mer gjerrig.

Upraktisk
Om man skal finne noe å klage på med denne bilen må det være at Audi kan lage mye vakrere biler, slik som storebror A5. I tillegg er det endel upraktiske løsninger i bilen, slik som at det mangler åpning til bagasjerommet utenpå. Man må enten trykke på knappen i døren inni bilen, eller åpne ved hjelp av nøkkelen.

  Det mest åpenbare å klage på er kanskje den latterlig bakseteplassen. Nå er det ingen selvfølge å ha baksete i denne bilklassen, så man kan kanskje like gjerne se på det som en bonus fremfor en ulempe. En lite kresen femåring kan kanskje finne seg til rette der bak.

Konkurrenter
Rent praktisk og estetisk er nok ikke Audi A5 noe dårligere valg. Riktignok mangler den noe sprut. Rent konkret er vel de hardeste konkurrentene Porsche Cayman og kanskje Nissan 350Z. Da blir det et spørsmål om smak og behag, alle de tre en potente kjøremaskiner. Cayman oser noe mer eksklusivitet, og både den og Nissan mangler TTSens trange bakseter, og er treigere enn TTS.

BMW Z4 med treliters motor på 265 hestekrefter er noe treigere, men til gjengjeld noe billigere enn TTS. BMW føles kanskje enda mer som en sportsbil, med sin rene bakhjulsdrift. For å passere TTS-ens tall, må man opp i M-utgaven av Z4, men da passerer også prisen godt over 1,1 millioner kroner.

Konklusjon: Audi TTS er en kjøremaskin som beviser at sportsbiler med moderne motorer kan ha livets rett, også i et utslipphysterisk samfunn.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.