Salget av flerbruksbiler er ned 40 prosent i første halvår, mellomklassen er ned over 20 prosent. Vinnerne er suver og kompaktbiler. Også de nye minibilene hevder seg med god vekst i salget.

- Det er tre faktorer som rammer flerbruksbilen hardt. For det første begynner utvalget å bli gammelt, for det andre så vokser kompaktklassen i størrelse og tar kunder fra både flerbruks- og mellomklassen og for det tredje velger mange å gå ned i bilstørrelse av hensyn til miljøet, sier Haakon J. Marthinsen, leder for biladministrasjonsselskapet Autolease i Norge.

Produktdrevet
Toyota er hittil i år Norges nest største personbilmerke, og kryper stadig nærmere toppen der Volkswagen nær sagt som vanlig befinner seg.

Toyota-sjef Lars-Erik Årøy tror folk heller vil kjøpe suv enn vanlige familiebiler fremover.
Toyota-sjef Lars-Erik Årøy tror folk heller vil kjøpe suv enn vanlige familiebiler fremover. (Foto: Embret Sæter)

- Vi har ikke sett noen store demografiske endringer, så vi tror det meste av endringen man ser i dagens marked er produktdrevet, sier Lars-Erik Årøy, administrerende direktør i Toyota Norge.

Både i kompaktklassen og blant kompaktsuvene er det en lang rekke nye modeller som selger godt.

Mazda CX-5 som kom ifjor, er Norges nest mest solgte personbil etter Volkswagen Golf. På salgsstatistikken er det nyhetene som rår. I tillegg til Mazda CX-5 er Mitsubishi Outlander, Toyota Rav4, Honda CR-V, Ford Kuga og Subaru Forester i klar vekst. Eldre modeller som Volkswagen Tiguan og Nissan Qashqai faller tilsvarende.

Les test av tre av de nye suvene: Trippeltest: Noe for enhver

Suv i vekst
- Vi ser ikke noe varig i disse endringene, men tror trenden med å gå fra familiebil til kompaktsuv vil sitte igjen, sier Årøy.

Han tror holdingen går på at en kompaktsuv fremstår mer dynamisk enn en familiebil.

- Vi er snart utsolgt ut året for Rav4, sier Årøy. Dermed kommer over 3000 nordmenn innen året er omme, til å sitte bak rattet i hver sin nye Toyota Rav4.

Mindre klasseskiller
Grensene mellom klassene er flytende. Golf regnes som kompaktbil, og da regnes også Golf stasjonsvogn inn. Denne har omkring samme størrelse på bagasjerommet som Volkswagen Passat, som altså regnes en klasse større. Skoda Octavia stasjonsvogn bygges på samme plattform, men har vesentlig større bagasjerom enn Volvo V70, som er i klassen store biler.

Haakon J. Marthinsen i Autolease følger bilmarkedet tett.
Haakon J. Marthinsen i Autolease følger bilmarkedet tett. (Foto: Ida von Hanno Bast)

- Kompaktbiler vil øke fremover. Focus, Golf, Auris stasjonsvogn anses mer og mer som fullverdige familiebiler, de er like store som ti år gamle mellomklassebiler, sier Marthinsen i Autolease.

Også klassen minibiler øker mye, noe som i stor grad skyldes den nye modellen Volkswagen Up, og dens nære fetter Skoda Citigo.

Populær og upraktisk
- Bil appellerer til både hjertet og hjernen, og nordmenn med relativt god råd blir fort vinglete. Dermed kjøper de gjerne bilen som er fristende markedsført, og ikke nødvendigvis den som dekker det praktiske behovet. Mercedes CLA er godt eksempel. Nordmenn kjøper lite sedan, og spesielt ikke små sedaner med dårlig baksetetakhøyde og trang innlasting i bagasjerommet, men nå er det rundt ett års levering på denne friske og kraftig markedsførte Mercedesen, sier Marthinsen.

Les test av Mercedes CLA: Udyr skjønnhet

Store biler taper i første halvår, men her kommer det en del oppdaterte modeller etterhvert, som kan endre på dette bildet.

- Nyhetens verdi blir bare sterkere og sterkere, sier Toyota-sjef Årøy.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.