I tidligere tider var ordet konebil et utskjelt uttrykk som strengt tatt innebar at det var en liten drittbil. De tider er forbi, og nå skal også konebilen by på massive mengder sikkerhetsutstyr, komfortutstyr og lekker design. Mange kjøper mindre bil enn før, så det er ikke lenger bare koner som kjører konebil.

Volvo har et ønske om å være med i premiumklassen, og V40 er deres første forsøk på en konebil til både kone og mann fra velmøblerte hjem. Glem forrige V40 som for hundre år siden var forgjengeren til dagens trauste V50. Dette er en helt ny modell fra Volvo, som går inn i en ny bilklasse, og ypper mot helt andre konkurrenter.

Volvo har langt på vei knekket koden. Utseendemessig startet det med den oppdaterte V70 i 2007, deretter kom en helt ny S60 og V60, kanskje den peneste av dem alle. Nå fortrenger den nye V40 både den eldgamle V50 og den lille upraktiske C30.

Og hvilken erstatter det er. Borte er den traurige designen fra V50, borte er også den totale mangelen på praktiske egenskapene fra den lekre C30. Volvo har satt design i høysetet, og skapt en bil som skaper et visst «må-ha-begjær», i tillegg til å være en smule praktisk. I hvert fall inntil A-klassen fra Mercedes kommer, er det definitivt Volvo som sitter i førersetet når det gjelder utseendet.

Og det forsetter også innendørs. Innvendig er V40 er kvantesprang i forhold til V50. Materialvalg, utførelse og design er på topp og skaper et supert førermiljø. Displayet foran fører kan endres både med farger og utseendet. I det hele tatt har instrumentene blitt særs lekre i den lille Volvoen. Det eneste vi føler drar litt ned på kvalitetsfølelsen er girspakens lysbelagte plastlokk, som føles litt billig.

Se store bilder her: Premium fra Volvo

 

Som vanlig fokuserer Volvo på sikkerhet, denne gang i form av den velkjente autobremsfunksjonen city safety, fotgjengervarsling og verdensnyheten fotgjenger-airbag. Sistnevnte hever panseret og skal skåne eventuelle påkjørte fotgjengere mot harde deler på bilen. Av og til kan avstandskontrollen, som varsler fare med lyd og lysblink i frontruta, opptre noe overivrig, og melde fra selv når veien er fri. Vi velger å sette det på kontoen for at det er bedre å melde fra en gang for mye enn for lite, heller enn å opprette en ulv-ulv-konto.

Og Volvo følger opp det lekre designet med å levere en av sine beste kjørebiler noensinne. På veien minner V40 om storebror V60. Under panseret på vår testbil sitter den minste dieselmotoren. 1,6-literen yter 115 hester og er ikke spesielt kvikk, men det fungerer, og den er overraskende kultivert til å være en liten dieselmotor. Riktignok må man regne med å bevege en god del på girspaken. Bilens øvrige kjøreegenskaper gjør at du føler en viss trang til å ta svingen litt raskere enn normalt i en Volvo. Det er et bra tegn.

Styringen byr ikke helt på BMW-presishet, men er av de bedre jeg har kjent i en Volvo.

Volvo V40 går rett inn i en klasse av biler som virkelig levere varene, men på litt forskjellig vis. Helt nye Audi A3, BMWs fjorårsferske 1-serie og den kommende A-klassen fra Mercedes er alle knakende gode biler. Men kun Volvo er Volvo. Og Volvo som konebil kan jo ikke bli feil. Selv barnløse koner vil ønske seg en så lekker konebil. Det er ikke fritt for at selv far kunne tenkt seg en slik konebil.

Med en startpris på omkring en kvart million, blir dette garantert en suksess for Volvo, til tross for at det knapt finnes noen bilklasse hvor konkurransen er hardere akkurat nå enn i konebilklassen.

Se store bilder her: Premium fra Volvo

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.