torsdag 09. november 2017
Fintech
Konferansen om digitalisering innen bank og finans
Finansteknologi utfordrer tradisjonelle finanstjenester, og revolusjonerer måten å tenke på. Behovet for nye løsninger og forretningsideer er stort og teknologiutviklingen er høy. Klarer du ikke lenger å følge med i svingene, er det vinn eller forsvinn for bank, finans og forsikringsbransjen.
Noen av næringens største utfordring ligger i å forstå mulighetene ny teknologi skaper for kundene, forstå konsekvensene av for eksempel PSD2 og GDPR og hvordan nye forretningsmodeller innen finans vil se ut.
Konferansen vil se nærmere på dette, og speile kappløpet som er i gang for å utvikle effektive, enkle og sikre løsninger for kunden. Vi har samlet noen av de smarteste hodene fra finansnæringen for å diskutere fremtiden i lys av ny teknologi, brukere og kundeadferd, regelverk og tilgang til investeringer.
Hvordan ser fremtiden ut? Hvor ligger de store pengene, og vil vinneren ta alt?
Har du spørsmål eller problemer med å melde deg på? Kontakt konferanse@dn.no
Tid9. november 2017 kl 09:00 - 14:15 Påmeldingsfrist09. november |
StedRadisson Blu Scandinavia, Holbergs gate 30, 0166 Oslo |
PrisOrdinær deltagerpris: 4.500,- Abonnerer på DN: 3.500,- Gründerpris: 1.449,- |
*Alle priser er eksklusive mva |
||
Vis fullt konferanseprogram
08.15 | Registrering, servering av kaffe og te |
09.00 | Velkommen og innledning ved konferansier Bård Bjerkholt, kommentator i Dagens Næringsliv |
09.05 | The Future of Fintech and Banks: Will the winner take it all? Jani Ristimäki, Manager i Magenta Advisory by BearingPoint |
09.25 | Apple Pay til Norge – hva betyr dette for norske aktører, og hvordan unngå å bli forbikjørt? Elisabeth Haug, viseadministrerende direktør i Vipps |
09.45 | Nordea goes beyond what is mandatory for PSD2 - How will PSD2 and Open Banking redefine the customer experience? Ina Gjerstad, produktansvarlig for Open Banking i Nordea |
10.05 | Pause |
10.25 | Fremtidens penger - slapp kryptovaluta inn i nettbanken Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken |
10.45 | Gamechangere innen Fintech - hvordan påvirkes bransjen av GDPR, PSD2 og annet nytt regelverk? Tore Mydske og Christopher Sparre-Enger Clausen, advokater i Thommessen |
11.05 | Debatt: Personvern, sikkerhet og kundeopplevelse. Kan de spille på lag? Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken og Frode B. Nilsen, produktutviklingssjef i BankID Norge. Debattleder: Bård Bjerkholt, DN. |
11.30 | Lunsj og mingel |
12.20 | Parallellspor teknologi: Blockchain for bank og finans - verdi basert på erfaring Olga Kravchenko, Cognitive Consultant and Blockchain expert, IBM |
12.20 | Parallellspor bank: Når roboten blir din finansrådgiver Jan Åge Skaathun, gründer og salgsdirektør i Quantfolio |
12.40 | Parallellspor teknologi: Mens AI modner - pushe grensene eller gå i dekning? Torbjørn Sitre, direktør i Sopra Steria |
12.40 | Parallellspor forsikring: Insurtech- fremtidens muligheter Gustav Gorecki, Head of Innovation Guild, Storebrand |
13.00 | Pause og mingel |
13.20 | Debatt: David mot Goliat - hvordan innovere og sikre et godt fintech-samarbeid med morgendagens utfordrere? Rolf Assev, partner StartupLab og Christian Løverås, innovasjonspesialist i DNB Debattleder: Stian Øvrebø Johannessen, journalist i Dagens Næringsliv |
13.40 | Folkefinansiering skal utfordre bankene Sebastian Martens Harung, daglig leder og medgründer i Kameo |
13.55 | Smooth payments - hvordan Klarna vinner markedsandeler gjennom kundeopplevelse og kundedata Martin Tivéus, Chief Commercial Officer, Nordics Klarna |
14.15 | Takk for i dag! |
Bekreftede foredragsholdere
Jani Ristimäki, Manager i Magenta Advisory by BearingPoint:
Jani is currently holding a manager position at Magenta Advisory by BearingPoint and is based in Helsinki, Finland. Prior to, Jani has been involved in banking and finance business development for 15 years, focusing primary on payments and retail banking. Along his career Jani has been witnessing consolidation and digital evolution of European payments market as well as emergence of digital disruption in retail banking when heading cards & payments product development at OP Group and as a strategy manager at Nets, among his other previous positions in the industry. His areas of interest include e.g. sharing economy and it’s impacts on banking and finance, and Jani had a key role when a new P2P payment scheme was launched in Finland in March 2017.
Elisabeth Haug, viseadministrerende direktør Vipps:
Elisabeth Haug har langt fartstid fra sterke digitale merkevarer som FINN og mCASH, og er nå nestsjef Vipps. I februar ble det kjent at 107 norske banker går sammen om å bygge én norsk aktør på mobilbetaling gjennom et enda sterkere Vipps. Elisabeth forteller om vekstsatsning som har 2,5 millioner brukere, og hva som viktigst for å vinne brukernes gunst i en sterk brukerdrevet kamp mot store nordiske og internasjonale aktører.
Ina Gjerstad, produktansvarlig for Open Banking i Nordea:
Gjerstad jobber med forretningsutvikling og forvaltning av Nordeas Open Banking løsning. Ina har lang erfaring med produktutvikling og har tidligere jobbet med utvikling av Cash Management tjenester mot bedriftsmarkedet, hovedsakelig med fokus på filbaserte betalingsløsninger og kontorapportering for bedrifter.
Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken:
Før Christoffer gikk inn i finansbransjen, jobbet han med management consulting. Han har en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap fra Universitetet i Oslo, i tillegg til en bachelor i informatikk. Hernæs regnes som en internasjonalt anerkjent ekspert på fintech og digitalisering, og ble i 2015 og 2016 kåret til en av Norges fremste unge ledertalenter. Tidligere har Hernæs jobbet som direktør for strategi og innovasjon i SpareBank 1, nå er han Chief Digital Officer i Skandiabanken, hvor han har ansvar for forretningsutvikling, innovasjon og IT.
Tore Mydske, advokat og partner i Thommessen:
Tore bistår finansielle virksomheter med hva som regnes som regulert virksomhet og hvilke konsekvenser det har å drive regulert virksomhet i Norge. Han anses som en av landets ledende fagpersoner på området, og klientene omfatter banker, forsikringsselskaper, verdipapirforetak og fondsselskaper. Tore leder Thommessens kompetanseområde for finansregulatoriske spørsmål.
Christopher Sparre-Enger Clausen, Thommessen:
Christopher leder Thommessens faggruppe for Teknologi og Personvern. Christopher er spesialisert innen IT/teknologikontrakter og personvern, og bistår norske og internasjonale selskaper på områder som personvern og cybersecurity, utvikling og beskyttelse av teknologi, IT-outsourcing, systemanskaffelser, skytjenester, big data og e-handel.
Rolf Assev, partner i StartupLab:
Rolf Assev er partner StartupLab i Oslo, nordens ledende tech inkubator for oppstartsbedrifter hvor selskapene og partnerne hjelper hverandre videre på veien. Assev har tidligere blant annet vært en del av en av Norges største teknologigründersuksesser: Opera, hvor han var ansvarlig for salg og markedsføring i 12 år.
Sebastian Martens Harung, daglig leder og medgründer i Kameo:
Sebastian er gründer og daglig leder i Kameo Norge. Han har tidligere jobbet i DNB Markets med Corporate Finance. Sebastian har MSc i Finans fra Copenhagen Business School.
Christian Løverås, spesialit innen innovasjon, ITOP og forretningsutvikling i DNB:
Christian har over tjue års erfaring med digital transformasjon, hovedsakelig i mediebransjen, og er grunnlegger/medstifter av fem startups. Siden april i 2016 har han jobbet i DNB med innovasjonsprosesser, strategiske partnerskap, APIer og plattformer, samarbeid med oppstartsbedrifter. Generelt alt som kan gjøre DNB til et teknologibedrift.
Jan Åge Skaathun, gründer og salgsdirektør i Quantfolio:
Jan Åge Skaathun er medgründer og CSO i Quantfolio som har utviklet en robot rådgiver for forvaltning som Skandiabanken har tatt i bruk. Selskapet har nå lansert internasjonalt og skal tilby en sofistikert robot rådgiver for europeiske banker. Han er forøvrig en del av investorgruppen Tripod i Bergen, og er investor i selskaper som TicketCo, Timely, Liftroller m.m.
Olga Kravchenko, Cognitive Consultant and Blockchain expert, IBM:
Gustav Gorecki, head of innovation guild i Storebrand:
Gustav var tidlig på fintechbølgen, og lanserte allerede i 2009 et fintechselskap i Stockholm. Utover dette, har han over ti års erfaring som konsulent, senest som manager i Accenture Strategy. Gustav har lang erfaring innen innovasjon, og har blant annet vært rådgiver for næringsministeren i Sverige. I Storebrand har Gustav ansvar for fintechpartnerskap, implementering av startupselskaper og innovasjonsprosesser.
Frode B. Nilsen, produktutviklingssjef BankID Norge AS:
Nilsen har bred teknologibakgrunn og industrierfaring fra telekom og bank- og finans. Yrkeskarrieren startet som forsker i Telenor FoU, etterfulgt av jobber som VP Development i Birdstep Technology og Director i Telenor Group før han kom til BankID Norge i 2009. Hos BankID ledet han i 2014-2015 arbeidet med å fase ut Java som på det tidspunktet var til ulempe for alle nettbankbrukere i Norge. I 2017 leder Nilsen en portefølje av produktutviklingsprosjekter knyttet til GDPR og PSD2. Et viktig prosjekt blant disse er lansering av en ny autentiseringstjeneste kalt xID som skal komplettere BankID for anvendelser som krever enklere innlogging og gjenkjenning.
Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet :
Thon har vært direktør i Datatilsynet siden august 2010. Han har vært særlig opptatt av hvordan personvern og teknologi kan spille sammen, og ser fram til at den nye personvernforordningen trer i kraft i mai 2018. Thon var forbrukerombud i ti år og har vært dommerfullmektig, advokatfullmektig og politisk rådgiver i Justisdepartementet.
Torbjørn Sitre, direktør i Sopra Steria:
Torbjørn er direktør i Sopra Steria med ansvar for tjenesteinnovasjon, hvor han jobber for å øke menneske- og forretningsfokuset i innovasjons- og digitaliseringsarbeid. Torbjørn har bakgrunn fra film, spill og brukeropplevelse, og de siste ti årene har han hjulpet private og offentlige virksomheter å øke sin digitale modenhet, og dermed levere bedre på befolkningens stadig økende digitale forventninger.
Martin Tivéus, Chief Commercial Officer Nordics i Klarna Bank AB:
Martin Tivéus recently joined Klarna as Chief Commercial Officer for the Nordics. Mr Tiveus joined Klarna directly from Evidensia where he served as CEO. Prior to that he was CEO at Avanza Bank and held executive management roles at Microsoft Sweden, Telenor Group and SAS Eurobonus. He has in-depth knowledge of digital banking, the consumer market, customer needs and change management. He is an Independent Director of Danske Bank A/S.