München, Tyskland: RS 6 er Audis frier i en bilklasse som helst vil ha monogame bileiere. Den vil være din eneste bil. En bil som skal duge til alt; Den skal fungere som bil med plass til både familien og det familien ønsker å drasse med seg. Den skal samtidig være en rendyrket sportsbil.

Det hviner i de store keramiske bremsene. En fullastet Sharan har lagt seg ut foran oss i venstrefilen. Speedometernålen beveger seg raskt mot klokka. Etter å ha passert lastebilen, viker Sharanen endelig tilbake der den hører hjemme, og min høyrefot kan igjen strekkes ut. Kroppen presses ned i trange sportsseter, og knokene blir hvitere jo hardere de klamme hendene holder i rattet. Bilen passerer uanstrengt 250 km/t, før neste gledesdreper svinser ut i feltet som er forbeholdt oss med tung høyrefot og horn i panna. I Tyskland er det mange av oss. De fleste i velmotoriserte tyske bilmodeller fra BMW, Mercedes og Audi. Få av dem er allikevel såpass friskt utrustet som vi er i dag.

Klikk på bildet over for å se og ikke minst høre den nye RS 6!

Kjøring av tredje generasjon av Audis autobahnkonge RS 6 i dens riktige habitat er slitsomt. Ikke fordi den er tungkjørt eller ikke takler vanvittige hastigheter. Som vanlig er det medtrafikantene som ødelegger for oss.

Se store bilder av RS 6-historien i DN Play.

Se store bilder av den nye bilen i DN Play.

Under panseret jobber den fire liter store V8-motoren på 560 hestekrefter hektisk med å omdanne luft og bensin til vakker lyd og faretruende fart for den heldige bak rattet.

Null til 100 km/t gjør den halvsekundet raskere enn legenden og hovedkonkurrenten BMW M5. 3,9 sekunder er all tiden som går med før høyeste norske motorveihastighet er passert. I landet som velsigner oss med weissbier, currywürst og fri fart, kan man presse gasspedalen i gulvet til nåla peker på 305 km/t. Såfremt Sharaner og andre sinker ikke ødelegger moroa for deg.

 

Motoren imponerer stort. Ikke bare låter det himmelsk, men et dreiemoment på 700 newtonmeter åpenbarer seg allerede ved 1750 omdreininger, og "dør ikke hen" før ved 5500 omdreininger. 100 omdreininger senere når motoren maksimal effekt, som beholdes til turtelleren får rød bakgrunn ved 6600. Godt hjulpet av den effektive åttetrinns tiptronic-girkassen gir dette lineær akselerasjon av rakettformat.

I likhet med konkurrenten M5, har også Audi ofret den gigantiske V10-motoren fra forrige generasjon RS 6 på drivstofføkonomiens alter. Den effektive V8-eren i denne bilen har riktignok 20 hestekrefter mindre enn i forgjengeren, men med et dreiemoment som er 50 newtonmeter høyere, er den adskillig raskere enn bilen den erstatter. Vel så viktig er det at oppgitt drivstofforbruk er nesten 40 prosent lavere enn den tørste V10-motoren, noe som gir en betydelig lavere pris i Norge.

Før eventuelle avkrysninger for ekstrautstyr har prisen falt med nesten en halv million kroner.

Det oppgitte forbruket på 0,98 liter på mila gjelder åpenbart ikke samtidig som de andre oppgitte dataene, som ved forsøk å nå toppfart, eller ved testing av den oppgitte akselerasjonstiden. For de som trodde rekkeviddeangst var forbeholdt elbiler, er vår erf#229 at det gjør seg like gjeldende i RS 6, ihvertfall når kjøringen består av konstant pumping mellom 120 og 280 km/t. Heldigvis er det fremdeles tettere mellom bensinstasjonene i Tyskland enn det er mellom hurtigladere.

 

Av motorveien er det lettere å bedømme om Audis RS-flaggskip duger til mer enn full gass/brems rett fram. Styringen oppleves som presis, men samtidig noe ullen og syntetisk. Fjæringsoppsettet kan justeres fra stivt til mer behagelig. Forgjengeren fikk mye kritikk for sin fremtunghet. Denne bilen lider ikke samme skjebne, riktignok er den fremdeles tung, men har trimmet av seg 90 kilo. Justeringen av vektbalansen kjennes svært bra. Vi merket ikke antydninger til understyring. Kombinasjonen quattro firehjulsdrift og sportsdifferensial virker som en god idé med tanke på kjøreegenskaper.

Porsche Panamera, nevnte BMW M5 og Mercedes E 63 AMG er de mest åpenbare konkurrentene til RS 6. Men i denne klassen er merkelojaliteten høy, så hva du velger er nok mest basert på ideologi. Det er likevel ikke til å stikke under stol at Audi med RS 6 kommer med et ganske attraktivt frieri. Men det er neppe nok til at Porsche-, BMW- og Mercedes-entusiaster svarer ja til evig troskap med RS 6. Audi-menigheten har derimot funnet sin eneste rette. Med forbehold om at du bor i Tyskland. Å ta den med til Norge, ville vært som et tvangsekteskap med stor fare for skilsmisse der føreren havner bak høye murer, og bilen blir inndratt til inntekt for statskassen.

 

Se store bilder av den nye bilen i DN Play.

<b>Prestisje med hestekrefter selger</b>

Les test av Audi RS 5: Audis peneste kruttønne



Les flere biltester her.

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.