For en kraft! For en lyd!

Selv om tidene dessverre har gjort sitt til at fokus nå kun er på forbruk og utslipp, er det noen som takk og lov gir en lang marsj i akkurat det.

Som om det ikke er ille nok å kjøre stor suv, har Jeep også et alternativ for deg som virkelig viser at du ikke bryr deg om slike viderverdigheter: Grand Cherokee i SRT-8-ham.

Klikk på bildet øverst i artikkelen for å se og ikke minst høre video!

Javel? tenker kanske du. 8-tallet betyr V8-motor, noe som ikke er spesielt uvanlig i en amerikansk bil. SRT står for Street and Racing Technology, og navnet ble først båret i Grand Cherokee-sammenheng i 2005, da med en Hemi-motor på 6,1 liter og 420 hestekrefter. Litt sykt, når vi vet at Grand Cherokee er en stoooooor suv, og heller ikke helt uten kapable terrengegenskaper.

Sykere blir det når dagens utgave går i motsatt retning av den generelle trenden i bilmarkedet, med downsizing og færre sylindere. Jeep-motoren har nemlig økt volumet på Hemi-motoren til 6,4 liter.

 

Se store bilder i DN Play.

Dermed er effekten under panseret på dagens testbil hele 468 hestekrefter og et dreiemoment på 624 newtonmeter. Det er henholdsvis 43 hestekrefter og 55 newtonmeter mer enn i forrige generasjon.

Den gigantiske motoren sørger for at de 2,3 tonnene passerer 100 km/t på omkring fem sekunder og gir seg ikke før nåla viser 257 km/t. Tro nå for all del ikke at Jeep er helt på en annen planet enn de andre produsentene, for forbruket skal visstnok ha blitt kuttet med 13 prosent, blant annet gjennom at fire av sylindrene kutter ut ved lav belastning, akkurat som Audi gjør i direktørbilen S8. Det betyr ikke annet enn at forbruket er oppgitt til 1,41 liter på mila og et CO2-utslipp på relativt voksne 328 gram per kilometer. Dette er selvfølgelig kun interessant for de største petimeterene blant oss, og ikke for kundene av denne typen biler.

De åtte sylindrene våkner til liv med en lav brumming idet startknappen trykkes inn. Den femtrinns automatkassen er ikke av det mest moderne slaget, men har i hvert fall fått mulighet til girskifter ved knappene bak rattet.

Rusing er noe som seg hør og bør gjøres i en bil som denne, og på det området skuffer den definitivt ikke. Lyden er av en annen verden, og står godt til det ganske så macho utseendet til bilen, selv med hvite karosseri-plater er denne bilen noe av det tøffeste vi noensinne har rattet.

 

Mellom setene i en vanlig Grand Cherokee kan man velge programmer for hvordan firehjulsdriften skal forholde seg til underlaget, slik som eget snø, gjørme eller sand. I SRT-versjonen er sand og gjørme skiftet ut med et eget program for banekjøring. Så sykt det ennå føles i en bil dimensjonert på denne måten. Da stives bilen opp, og stabilitetsprogram og hissigheten strammes i hver sin retning.

Sett den gammeldagse og gigantiske girspaken i drive, og klem høyrebeinet til gulvet. Et millisekunds nøling etter, og farten eskalerer paralelt med et symfonisk lydbilde som sprer seg ut av de to grove trompetene under SRT-merket bak på bilen.

Det er bare å repetere: For en kraft! For en lyd!

Stoppeklokka mellom turteller og speedometer viser 5,2 sekunder i det nåla passerer 100 i den ene klokka. Imponerende at en så tung koloss kan flytte seg så raskt avgårde, og asfalten er hverken tørr eller varm.

DN Play: Se og hør Jeep Grand Cherokee SRT 8 her.

Neppe har noe lokomotiv kommet seg raskere opp i fart som dette nye kunstverket fra Jeep. Vi bremser ned før første sving, for det er best at hornene ikke vokser gjennom cowboyhatten bak rattet i denne bilen. Tross baneprogrammet er den store og tunge bilen bedre i linedance enn i swing. Noe svensk motorpresse erfarte da Grand Cherokee gjennomgikk elgtesten og strøk tidligere i år. Det var riktignok ikke SRT-modellen, men selv ikke den er hevet over fysikkens lover.

Utstyrsmessig og interiørt er det hele greit nok, og de som kjøper en slik bil higer neppe etter jåleri-utstyr som vi finner på tyske og britiske konkurrenter i denne prisklassen.

Dette er en bil du kjøper på grunn av motoren, og man får ikke mer for pengene hos noen av konkurrentene heller. I tillegg får du anerkjennende nikk fra både superbil-, suv-, amcar- og terreng-entusiaster.

Se store bilder i DN Play.

 

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.